آموزش روش هایی برای نگهداری صحیح از باتری موبایل

آموزش تعميرات موبايل -يکي از مهم ترين مشکلات گوشي هاي تلفن همراه مربوط به باتري آن ها است. زماني که شارژ گوشي ناگهان تخليه مي شود به اين معني است که باتري کارايي خود را از دست داده است و يا يکي از دلايلي که گوشي هنگام کار با برنامه هاي مختلف هنگ مي کند، عدم توانايي باتري در تامين توان مورد نياز گوشي است. با رعايت مواردي جزيي مي توان عمر باتري هاي موبايل را افزايش داد.گرچه اين توصيه ها براي اغلب باتري هاي ليتيومي کاربرد دارد ولي مي توان از آن ها براي نگهداري از باتري لپ تاپ و برخي از دوربين هاي ديجيتال نيز استفاده کرد.

? شارژ اول:
زماني که براي اولين، بار گوشي را شارژ مي کنيد ظرفيت باتري مشخص مي شود. ساختار باتري هاي ليتيومي با ساير باتري ها متفاوت است و شارژهاي اوليه در آن ها اهميت زيادي دارند. اولين استفاده از گوشي نبايد با شارژ همراه باشد به اين معني که ابتدا اجازه دهيد شارژ اوليه بطور کامل تخليه شود(باطري دستگاه خالي شود) و سپس گوشي را بطور کامل شارژ کنيد. زمان اين شارژ معمولا به ظرفيت باتري وابسته است. در گوشي هاي موبايل که داراي باتري هاي کوچکي هستند زماني بين شش تا هشت ساعت کافي خواهد بود اما در لپ تاپ ها بهتر است اين زمان تا 12 ساعت افزايش پيدا کند. اين عمل را براي بار دوم و سوم هم تکرار کنيد و هر بار تا تمام شدن کامل ذخيره باتري و خاموش شدن دستگاه از شارژ مجدد استفاده نکنيد. اين نکته براي دفعات اول نقش موثري در طول عمر باتري دارد به همين دليل بهتر است نصب نرم افزار و مواردي از اين دست را تا چند روز به تعويق بياندازيد. اگر کار ضروري با دستگاه نداريد آن را حين شارژ کردن خاموش کنيد. معمولا بعد از يکي دو ساعت گوشي پيغام پايان شارژ را نشان خواهد داد اما در دفعات اول به اين پيام توجه نکنيد و اجازه دهيد شارژ باتري همچنان ادامه داشته باشد.

? دفعات شارژ:
باتري ها معمولا از نظر دفعات شارژ محدوديت هايي نيز دارند. البته اين محدوديت ها زياد نيست و براي سال ها کافي خواهد بود با اين حال برخي موارد مي تواند به دوام باتري کمک کند. در هر بار شارژ، باتري را بطور کامل شارژ کنيد و تا قبل از پايان آن، آداپتور را جدا نکنيد. شارژ بيش از اندازه هم براي گوشي مناسب نيست و بهتر است زماني که پيام پايان شارژ ظاهر شد تا چند دقيقه به شارژ ادامه دهيد و سپس شارژر را جدا کنيد. برخي افراد طبق عادت شب ها باتري را شارژ مي کنند و اين اتصال تا صبح برقرار است. اين روش نيز براي باتري مناسب نيست. نکته ديگر استفاده از رابط USB است. زماني که گوشي را براي انتقال فايل ها به کامپيوتر متصل مي کنيد به صورت خودکار شارژ باتري آغاز مي شود. هر بار اتصال به معني يکبار استفاده از شارژ خواهد بود. اگر اين کار را بيش از حد معمول انجام مي دهيد احتمال کاهش عمر باتري نيز وجود دارد.

? شارژ مناسب:
از آداپتور متناسب با گوشي خود استفاده کنيد. برخي از آداپتورها ممکن است از نظر شدت جريان با گوشي سازگار نباشند. البته امروزه استانداردهايي براي آداپتورها وجود دارد و اغلب گوشي ها نيز بر اساس اين استانداردها عمل مي کنند. به همين دليل مي توان از يک شارژر براي چندين نوع گوشي مختلف استفاده کرد. يکي از دلايل داغ شدن باتري هنگام شارژ مي تواند با آداپتور آن مرتبط باشد.شارژ گوشي در هواي گرم نيز باعث آسيب ديدن باتري خواهد شد. اين اتفاق معمولا در اتومبيل ها بسيار ديده مي شود. اگر هواي داخل اتومبيل گرم است و يا گوشي زير نور آفتاب قرار دارد بهتر است آن را تا زمان خنک شدن اصلا شارژ نکنيد. استانداردهاي ايمني براي باتري ها باعث مي شوند تا امنيت آنها افزايش پيدا کند با اين حال مواردي بوده است که شارژ باتري در هواي بسيار گرم به دليل فعل و انفعالات شيميايي باعث انفجار باتري و آسيب هم شده است.

? تميزکردن اتصالات:
اگر اتصالات و پين هايي که به باتري متصل مي شوند تميز نباشند، جريان برق به درستي انتقال پيدا نمي کند. اين آلودگي ها مي توانند باعث افزايش مقاومت در مسير جريان شوند که اين مساله به باتري و گوشي آسيب مي زند. اين موضوع تنها در مورد پايه هاي دروني گوشي نيست بلکه شامل خروجي آداپتور نيز مي شود. بهتر است در دوره هاي زماني مشخص اين اتصالات را تميز کنيد. در نقاطي که رطوبت هوا زياد است ترکيبات فلزي در محل پايه ها با رطوبت هوا واکنش مي دهند و ايجاد اکسيد مي کنند. ضمن اينکه اگر جنس دو فلزي که براي اتصالات استفاده مي شود هم سان نباشد هم ممکن است به باتري شما آسيب برساند.

? سردکردن باتري:
باتري هاي ليتيومي زماني که در سرما قرار مي گيرند، دچار برخي فعل و انفعالات شيميايي مي شوند که مي تواند به احياي ظرفيت از دست رفته آن ها تا حدي کمک کند. به همين دليل باتري هاي مستعمل را مي توان درون يخچال يا فريزر قرار داد.در نظر داشته باشيد اين روش از نظر علمي ثابت شده است .با اين حال الزاما به معني کارکرد صحيح باتري بعد از آن نيست. بطور خلاصه مي توان گفت امتحان اين روش ضرري ندارد ولي با انجام آن نبايد انتظار يک باتري نو و صد در صد سالم را داشته باشيد.
منبع: سرزمين دانلود