اگر چیزی را به طور ناخواسته حذف کنیم

در زير راهکارهايي براي کمک به آموزش تعميرات کامپيوتر ارائه مي دهد. از نرم افزار Undelete استفاده کنيد

اگر هنوز هم نتوانسته ايد فايل تان را پيدا کنيد ، زمان استفاده از برنامه undelete که مي تواند ديسک سخت شما را براي يافتن داده هايي که هنوز فعال هستند اما ويندوز آن ها را تشخيص نمي دهد اسکن کند فرا رسيده است . هر چند بايد توجه داشته باشيد که يک برنامه undelete بنا به دلايل متعدد (منجمله چگونگي ذخيره کردن فايل توسط ويندوز) ممکن است فقط بخش هايي از يک فايل را بازيابي نکد . به جاي ذخيره کردن يک فايل در يک محل بر روي ديسک سخت ، ويندوز فايل را به قطعات کوچک تر يا کلاسترهايي تقسيم مي کند که در فضاهاي موجود بر روي ديسک سخت جاي بگيرند . اين فضاها معمولاً در کنار هم نيستند و همزمان با ذخيره شدن داده ها بر روي يک درايو ، مي تواند بر روي بخش هاي مختلفي از فايل ، بنويسد .

اگرچه قيمت و چگونگي استفاده از برنامه هاي undelete با هم متفاوت است اما اغلب آن ها مي توانند وسائل ذخيره سازي قابل حمل را نيز اسکن کنند و شامل يک ابزار جستجو و *****هاي سودمندي هستند که دامنه جستجوها را به نحو مناسبي محدود مي کنند . بسياري از برنامه هاي رايگان undelete در دسترس هستند اما اغلب آن ها تا زماني که شما براي خريد آن ها پول پرداخت نکنيد فقط فايل هايي را که قابل بازيابي هستند نشان مي دهند و آن ها را بازيابي نمي کنند . وقتي مي خواهيد يک برنامه undelete را تهيه کنيد ، نمونه اي را انتخاب کنيد که بتوانيد آن را دانلود و از يک وسيله ذخيره سازي قابل حمل ، مثل CD/DVD ، ديسک هاي فلاپي يا USB keydrive اجرا کنيد زيرا نصب يک برنامه کاربردي بر روي ديسک سخت مي تواند بر روي فايل هايي که مي خواهيد بازيابي کنيد بنويسد .

علاوه بر اين ، اگرچه برنامه هاي مختلف از نظر چگونگي جستجوي داده هاي قابل بازيابي با هم تفاوت دارند ، بيش تر آن ها گزينه هاي اسکن سريع و *****هايي براي نمايش دادن نتايج دارند . اين گزينه آخر بسيار مهم است زيرا يک برنامه معمولاً هزاران فايل را که ممکن است سال ها قبل حذف شده باشد نشان مي دهد . در نهايت ، به دنبال برنامه اي باشيد که شانس بازيابي فايل ها را مشخص کند . مثل برنامه File recover از PC Tools که اين رتبه بندي را به صورت Poor يا ضعيف (بخشي از فايل) و Excellent يا عالي (به ور کامل) نشان مي دهد .

براي اين مقاله ، ما از نسخه رايگان ، نسخه Demo و جديدترين نسخه هاي File Recover (با قيمت 29.95 دلار در آدرس www . pctools . com) ، WinRecovery Win Undelete (با قيمت 49.95 دلار در آدرس www . winundelete .com ) Free undelete OfficeRecovery (رايگان در آدرس www . OfficeRecovery.com ) ، Home Executive Undelete 5.0 (با قيمت 29.95 دلار در آدرس www . executive . com ) و R-Undelete , R-Tools Technology (با قيمت 54.99 دلار در آدرس www . rundelete.com) استفاده کرده ايم .

از يک سرويس Data Recovery (سرويس بازيابي داده ها) استفاده کنيد

براساس ميزان ارزش داده هاي از دست رفته خود ، استفاده از يک سرويس بازيابي داده ها گزينه مناسبي است . خبر بد اين است که چنين سرويس هايي نوعاً وقت گير و بسيار گران هستند و قيمت خدمات آن ها از صدها تا هزاران دلار متغير است . نوعاً ، پس از ارزيابي درايو ، اين سرويس هزينه بازيابي داده ها را تخمين مي زند . علاوه بر اين ، ممکن است شما براساس فاکتورهاي مختلفي که در تخمين قيمت مورد استفاده قرار مي گيرد با قيمت هاي متفاوتي مواجه شويد ، مثلاً هزينه بازيابي داده ها از يک ديسک سخت تخريب شده بسيار بالا مي رود .

قبل از انتخاب يک سرويس ، از آن ها بپرسيد که چه داده ه ايي را مي توانند بازيابي کنند و آيا مي توانند داده هايي که شما مايل به بازيابي آن ها هستيد را نيز بازيابي مي کنند يا خير . چک کنيد که کمپاني مورد نظر داده ها را در دفاتر خود يا به صورت onsite بازيابي مي کنند و يا نرم افزاري در اختيار شما مي گذارند که خودتان در منزل اين کار را انجام دهيد . مهم تر از همه اين ها ، اطمينان يابيد که کمپاني به طور کامل به تمام سوالات شما در مورد حريم خصوصي تان پاسخ مي دهد يا نه زيرا آن ها به تمام داده هايي که بر روي ديسک سخت شما ذخيره شده است دسترسي پيدا خواهند کرد . دو سرويس بازيابي داده ها که ما مي شناسيم عبارتند از DriveSavers (در آدرس www.drivesa.com ) و Recovery Ontrack Data (در آدرس www.ontrack.com/services ) .

گذشته از همه اين ها شما مي توانيد به گونه اي عمل کنيد که بازيابي داده هايي که به طور اتفاقي حذف مي شوند بسيار ساده شود . اين به معناي تهيه مرتب نسخه پشتيبان از فايل هاي مهم و در اختيار داشتن يک برنامه undelete خوب است تا بتوانيد به سرعت ، فايل هايي را که از بين رفته اند چک و جستجو کنيد . علاوه بر اين ها ، بسياري از برنامه هاي تحت ويندوز ، مثل گزينه Always Create Back up Copy Settings برنامه Word ، داراي يک گزينه backup , auto-save هستند (بر روي Tools , Options و سپس سربرگ Save کليک کنيد)