گرم شدن لپ تاپ، موبایل و تبلت خوب است یا بد

اگر تا به حال به خريد تبلت، لپ تاپ و تلفن همراه رفته باشيد يا براي يک بار کنار کسي که قصد خريد داشته است بوده باشيد ديده ايد که يکي از امتياز هاي اين ديوايس ها اين است که داغ نکنند. اغلب در کنار مانيتور و دوربين که فاکتور هاي با اهميت در بين کاربران عادي مي باشد اين موضوع (يعني گرم شدن زياد) با پيشرفت تکنولوژي به موارد قبلي اضافه شده است و در واقع به يکي از اصلي ترين فاکتورهاي اصلي براي خريد يا عدم خريد مبدل شده است. آموزش تعميرات موبايل

دليل گرم شدن لپ تاپ، موبايل و تبلت چه چيزي است؟
همانطور که از فيزيک دوران دبيرستان ياد گرفته ايم در تبديل انرژي ها به يکديگر هميشه يک مقدارانرژي به هدر مي رود. از نمونه ي بارز آن مي توان لامپ هاي روشنايي را مثال زد. اگر بيشتر دقت کرده باشيد لامپ ها صرفا براي توليد نور ، برق را مصرف مي کنند ولي نزديک به 90% از برق مصرفي را تبديل به گرما مي کنند که اين يعني به هدر رفتن انرژي. در سيستم هاي پيچيده ي امروزي که مي توان به لپ تاپ، تلفن همراه و تبلت اشاره کرد نيز همچين اتفاقي مي افتد. همانطور که اطلاع داريد در اين دستگاه ها از انواع چيپ ها استفاده مي شود. اين قطعات مهم الکترونيکي وظيفه هاي بسيار پيچيده و زيادي را به عهده دارند. سي پي يو نمونه اي از چيپ هاست که ميدانيد مغز دستگاه است. تمامي چيپ ها در موقع فعاليت بستگي به ميزان عملکرد و تعداد هسته هايشان گرما توليد مي کنند که اين حرارت مثل همان گرماي لامپ نشان از هدر رفتن انرژي مي باشد.

آيا اين حرارت به دستگاه آسيب مي زند ؟
اين که حرارت به دستگاه آسيب مي زند يا نه به عوامل متعددي بستگي دارد.
به طور کل داغ شدن دستگاه ها در حين کار يک اتفاق بسيار طبيعي است، بعضي از شرکت ها مانند سامسونگ براي اينکه کاربر احساس عدم رضايت نکند و گرما اذيتش نکند جنس بدنه گوشي راطوري مي سازند که حرارت ايجاد شده از چيپ ها به بيرون از بورد يعني بدنه ي خارجي آن انتقال پيدا نکند به اين خاطر است که در گوشي هاي سامسونگ کمتر گرما احساس خواهيد کرد، اما در برند هايي همچون اپل و سوني (مخصوصا تلفن هاي اخيرشان) جنس بدنه طوري ساخته شده است که گرماي سي پي يو به بدنه منتقل شود که اين باعث ايجاد احساس گرماي ناخوشايند خواهد شد. (البته اين مسئله براي افرادي که در دوره آموزش تعميرات محصولات اپل شرکت مي کنند، بطور کامل آموزش داده مي شود) فرق اين دو حالت اين است که در حالت اول کاربر احساس رضايت مي کند اما اين گرماي حبس شده در درون گوشي به باتري و خود سي پي يو در طولاني مدت آسيب مي زند و به تدريج ايجاد کندي خواهد کرد اما در حالت دوم مصرف کننده در هنگام استفاده زياد احساس ناخوشايندي خواهد داشت ولي اين باعث مي شود عمر دستگاه بيشتر شود.