پردازنده های تبلت

A6X اپل
يکي از سريع ترين پردازنده‌‌ها که مي‌توان در يک تبلت يافت که بر روي نسل چهارم آيپد تعبيه شده است. با وجود چنين واحد پردازشي قدرتمندي، اپليکيشن‌ها سريع‌ اجرا مي‌شوند. همچنين به لطف پردازنده گرافيکي چهار هسته‌اي PowerVR SGX 554MP4، در اجراي سنگين ترين بازي‌ها نيز به هيچ مشکل يا افت فريمي بر نخواهيد خورد و همه چيز عالي و روان اجرا مي‌شوند.

apple-supposedly-contracting-tsmc-to-produce-ax-processor r-acc 0

Tegra 3 انويديا
پرچمدار انويديا در ميدان پردازنده‌هاي موبايل، از توان چهار هسته خود نهايت بهره را خواهد برد. حتي برخي از بازي‌هاي صاحب نام، اختصاصا براي اين پردازنده بهينه مي‌شوند تا بتوانند از حداکثر توانايي‌هاي آن استفاده کنند. البته مشکل فعلي صنعت بازي براي دستگاه‌هاي موبايل، اين است که اکثر توسعه دهندگان، بازي‌ها و برنامه‌هاي خود را به‌درستي بهينه سازي نمي‌کنند و همين امر باعث مي‌شود که پتانسيل واقعي اين پردازنده، کشف نشده باقي بماند. نسخه‌اي که بر روي تبلت Transformer Pad Infinity TF700 ايسوس به کار گرفته شده است، داراي فرکانس ?.? گيگاهرتزي بوده به صفحه نمايش تمام اچ دي اين تبلت اجازه مي‌دهد تا تصاوير ويديويي را با رزولوشن ???? در ???? به اجرا در آورد. البته هنوز به اندازه کافي سريع نيست تا از افت فريم‌هاي گاه و بي‌گاه در بازي‌هاي حجيمي چون N.O.V.A 3 جلوگيري کند.

Tegra3 Chip 610x407

Exynos سامسونگ
پردازنده اختصاصي سامسونگ تا کنون عملکردي قابل قبول را ارائه داده و در برخي زمينه‌ها از تگرا 3 نيز پيشي گرفته است. جديد ترين مدل آن تحت عنوان Exynos 5250، تگرا را تقريبا مغلوب کرده و قدرت آن را مي‌توان در هنگام کار با تبلت گوگلي Nexus 10 به روشني حس کرد.

Exynos-5-Octa

OMAP 4470 تگزاس ايسترومنتس
پردازنده موجود در تبلت آرکوس 101XSو به زودي Kindle Fire HD 8.9 و Nook HD. به سبب بهره مندي از چيپ گرافيکي PowerVR SGX544، انتظار قدرت و سرعت خوبي از آن مي‌رود و به احتمال قوي شما را در هنگام اجراي بازي‌هاي سه‌بعدي اندرويد، نا اميد نخواهد کرد. تا اين جا که دربرخي عملکرد‌هاي گرافيکي، سرتر از تگرا 3 ظاهر شده است!

Amazon-Claims-OMAP-4470-Is-Faster-Than-Tegra-3-2 610x612

Snapdragon 4 کوالکام
پردازنده‌اي دو هسته‌اي که تنها بر روي تعداد اندکي از تبلت‌هاي يافت مي‌شود و چيپ گرافيکي به کار رفته در آن نيز از نوع Adreno 225 مي‌باشد. عملکرد اين پردازنده در ساخت مثلث‌هاي گرافيکي و هرچه سريع‌تر رندر کردن آن‌ها، از برتري محسوسي نسبت به تگرا 3 برخوردار است. مدل IdeaTab S2110 لنوو، از شاخص ترين تبلت‌هايي است که از اين پردازنده استفاده مي‌کند.

پردازنده‌هاي امسال Tegra 4، Snapdragon 600، 800 و Exynos 5
هنوز پردازنده‌هاي جديد مانند نسل چهارم تگرا و يا پردازنده قدرتمند Snapdragon 800 وارد بازار نشده‌اند اما Snapdragon 600 و Exynos 5 در برخي از تلفن‌هاي هوشمند به کار گرفته شده اند. اين پردازنده‌ها از سرعت نسبتي بالاتر و مصرف انرژي پايين‌تري برخوردار هستند و انتخاب آنها به پردازنده‌هاي قديمي که البته هنوز در اکثر تبلت‌‌هاي بازار وجود دارند، صحيح‌تر است. انتظار مي‌رود سامسونگ امسال برخي از تبلت‌هاي رده بالاي خود را با پردازنده 8 هسته‌اي Exynos 5 Octa وارد بازار کند، پردازنده‌اي که مجهز به دو جفت 4 هسته‌اي است و بازده بسيار بالا و مصرف پايين انرژي را سبب مي‌شوند. اما اين پردازنده‌هاي هنوز بر روي محصول خاص و برجسته‌اي عرضه نشده‌اند. ابزارهاي مجهز به تگرا 4 و Snapdragon 800 نيز در نيمه دوم امسال روانه بازار خواهند شد.

براي آشنايي بيشتر با Exynos 5 Octa سامسونگ به مقاله «?بررسي عميق هسته‌هاي ريز و درشت Exynos 5 Octa سامسونگ بر بستر معماري big.LITTLE آرم? » و براي آشنايي با تگرا 4 به مقاله «انويديا از Tegra 4، سريعترين پردازنده موبايل دنيا پرده برداري کرد: 72 هسته گرافيک و 4 هسته Cortex A15 » مراجعه نماييد.

در نهايت لازم است بدانيد که پيش از انتخاب هر تبلت يا حتي تلفن هوشمند ابتدا لازم است تا از قدرت و بازده آن در بخش‌هاي مختلف آگاه شويد. براي آگهي از قدرت و بازده تبلت‌ها و عملکرد آنها در محيط‌هاي گرافيکي و مخصوصا بازي‌ها بهتر است بنچمارک‌هاي مربوط به آنها را با ديگر ابزارها مقايسه کنيد. با جستجوي ساده در اينترنت به راحتي قادر خواهيد بود تا بنچمارک مربوط به تبلت‌هاي معروف دنيا را بيابيد، علاوه بر آن مي‌توانيد با مراجعه به بخش بررسي زوميت، از قدرت تبلت‌هاي مختلف در کنار توضيحات کامل در رابطه با کارآيي و علمکرد آنها آگاه شويد. اين مطالب مي تواند کمک به آموزش تعميرات تبلت ارائه دهد.