مزیت تلویزیون LCD در مقایسه با پلاسما

اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات تلويزيون ارائه مي دهد. دستگاههاي LCD قيمت پائين تري نسبت به تلويزيون پلاسما دارند و علاوه بر اين به مواردي ديگر نيز اشاره خواهيم داشت.
در مقايسه تلويزيون پلاسما و LCD در سايزهاي مشابه مي توان به اين نتيجه رسيد که وضوح به صورت منطقه اي در يک تلويزيون LCD بيش از يک تلويزيون پلاسما است و اين مورد به دليل تعداد بيشتر Pixel يک صفحه در تلويزيون LCD است.
تصوير در يک تلويزيون LCD بوسيله تمامي pixel ها و resolution به مقدار 1080 ميباشد اما در نسلهاي جديد از تلويزيون پلاسما نيز resolution به مقدار 1080 است که مقايسه را کمي مشکل مي سازد.
در مقايسه مصرف انرژي مي توان گفت که تلويزيونLCD کمتر از پلاسما انرژي مصرف مي کند که اين ميزان تا 30% تخمين زده شده است.
در سايزهاي مشابه تلويزيون پلاسما و LCD ، تلويزيون LCD سبک وزن تر است بنابراين حمل و نقل و نصب بر ديوار راحتتر صورت مي گيرد.
در تلويزيون پلاسما و LCD ، با گذشت زمان از کيفيت تصوير کاسته مي شود. تلويزيون LCD مدت زمان بيشتري کيفيت اوليه خودر را حفظ مي کند ( در حدود 60000 ساعت ) اما در نسلهاي اوليه تلويزيون پلاسما اين ميزان در حدود 20000 ساعت بود و در حال حاضر نيز بين 30000 تا 60000 ساعت است.
از موارد ضعف تلويزيون پلاسما پديده اي است بنام " سوختگي تصوير ". اين مسئله زماني رخ مي دهد که يک تصوير به مدت طولاني بر صفحه باقي بماند و به اصطلاح سوخته شود و از آن زمان به بعد اين تصوير به صورت هاله اي کم رنگ دائما بر صفحه وجود دارد . در نسلهاي جديد تلويزيون پلاسما سعي شده با استفاده از پبشرفت تکنولوژي و استفاده از screen saver اين عيب تا حدودي رفع شود اما تصاوير همچنان سوخته مي شوند ولي ديگر به صورت دائم ظاهر نمي شوند بلکه پس از مدتي از بين مي روند اما سوختگي تصاوير همچنان به عنوان نقطه ضعفي در تلويزيون هاي پلاسما وجود دارد.