انجام اتصالات مودم و رایانه برای استفاده از ADSL

آموزش تعميرات کامپيوتر- به طور ساده براي استفاده از سرويس اينترنت ADSL به يک دستگاه کامپيوتر( لب تاب، تب لت يا گوشي موبايل ) ، يک دستگاه مودم adsl و يک خط تلفن که قبلا سرويس ADSL روي آن برقرار شده باشد نياز داريد.
به طور کلي اول ارتباط بين خط تلفن و مودم adsl برقرار ميشود و سپس بايد ارتباط مودم با سيستم کامپيوتر را برقرار کنيم. که اين اتصالات در يک نگاه مانند شکل زير برقرار ميگردد.

اسپليتر يا ميکروفيلتر ( به بيان ساده تر نويزگير ) وسيله ايست که امکان استفاده همزمان از تلفن و اينترنت را در ارتباط dsl برقرار ميکند به اين ترتيب اگر نخواهيد روي خط تلفن از گوشي تلفن استفاده کنيد نيازي به نويزگير هم نخواهيد داشت.
همانطور که در شکل زير ميبينيد دستگاه splitter داراي يک پورت ورودي به نام line و دو پورت خروجي با نام هاي phone و modem مي باشد.
از پريز تلفن يک سيم دوسر سوکت تلفن گرفته و آن را به ورودي line وصل کنيد، حالا دو سيم ديگر تلفن نياز داريد تا از پورت phone براي گوشي تلفن و از پورت modem براي دستگاه مودم خروجي بگيريد.

در صورتي که روي خط تلفن بيش از يک گوشي داشته باشيد و يا بخواهيد همزمان از چند دستگاه مختلف مثل فکس يا دستگاه کارت خوان نيز استفاده کنيد ميتوانيد از خروجي phone انشعاب هاي بيشتري بگيريد ولي بايد توجه کنيد که تمام انشعابات اضافه بايد بعد از دستگاه اسپليتر و فقط از طريق پورت phone باشد.

پورت modem که ممکن است روي بعضي دستگاه هاي نويزگير با آيکون کامپيوتر مشخص شده باشد براي اتصال دستگاه مودم به خط تلفن است که جاي آن در پشت دستگاه مودم adsl با رنگ طوسي و يا مشکي مشخص شده است و معمولا روي آن کلمه line نوشته شده است. ( البته در پشت مودم فقط يک پورت وجود دارد که دقيقا به اندازه سوکت تلفن است و معمولا در اين مورد دچار اشتباه نخواهيد شد)

همانطور که در شکل بالا ميبينيد پورت نقره اي رنگ که با نام line مشخص شده است نسبت به پورت هاي زرد رنگ که با نام ethernet مشخص شده اند از پهناي کمتري برخوردار است که اين اختلاف اندازه به خاطر باريک تر بودن سوکت تلفن از سوکت هاي کابل شبکه است. در اين شکل پورت هاي زرد رنگ براي ارتباط بين مودم و کامپيوتر با استفاده از کابل شبکه است. ( کابل شبکه معمولا با رنگ هاي زرد، مشکي و يا نقره اي در جعبه مودم قرار دارد )
اتصال بين کامپيوتر و مودم از طريق کابل لن برقرار ميشود ولي اگر مودم شما فرستنده wireless داشته باشد ميتوانيد اين اتصال را به جاي کابل از طريق اتصال wifi برقرار نماييد.

برخي مدل هاي قديمي مودم dsl فقط داراي دو پورت هستند که يکي مربوط به سيم تلفن يا line ميباشد و ديگري مربوط به کابل اتصال کامپيوتر usb که در اين مدل هم سيم تلفن را بعد از خروجي phone دستگاه نويزگير به پورت تلفن مودم وصل ميکنيد.

اتصالات مودم به تلفن و مودم به سيستم کامپيوتري برقرار شد حالا با انجام تنظيمات مودم adsl ميتوانيد از اينترنت پر سرعت adsl استفاده کنيد.
منبع: اموزش کامپيوتر