ابداع یونیکد

آموزش تعمیر کامپیوتر -با ظهور یونی كد تقریبا می توان گفت مشكلات زبان های دیگر حل شده است. راز نهفته این استاندارد بهره گیری از 2 بایت برای نمایش كاراكترها است؛ بدین معنی كه 2 به توان 16 یا 65536 كاراكتر متفاوت در این سیستم تعریف شده است. بنابراین ، كاراكترهای موجود در هر زبان را می توان با استفاده از آن نشان داد. خوشبختانه كاراكترهای زبان فارسی نیز در این استاندارد جای داده شده اند و می توان به راحتی آن را به كار برد. پس دیگر نیازی نیست كه از روش های قبلی برای فارسی كردن برنامه های كاربردی استفاده شود. مشكلی كه در رابطه با یونی كد وجود دارد عدم پشتیبانی برخی از سیستم عامل ها، برنامه ها، زبان ها و مرورگرهای قدیمی مانند IE 4 و ویندوزهای نسخه های قدیمی مثل ویندوز 95 از این استاندارد است. (یعنی از ویندوز 98 و بعد از ان به صورت ذاتی در داخل سیستم عامل فونت ها قرار داده شده و نیازی نیست به روش های مختلف نرم افزاری یا سخت افزاری اقدام به نصب فونت های فارسی نمود و سیستم را فارسی کرد).

هم اکنون اغلب نرم افزارها، برنامه ها و سیستم عامل ها از این استاندارد پشتیبانی می كنند و بعضی نیز مانند XML ،Java و Jscript به كارگیری آن را لازم می دانند.

بنابراین وقتی كه شما از این استاندارد برای نمایش كاراكترهای فارسی استفاده می كنید، مثلا آنها را در یك صفحه وب به كار می گیرید، فردی كه این صفحه را در كامپیوتر شخصی خود نگاه می كند، نیازی به نصب فونت خاص یا مثلا فارسی ساز ندارد. این امر در واقع هدف نهایی یونی كد به معنای كد جهانی (Universal Code) است.

با هر كدام از اعداد 1 تا 65536 می توان یك كاراكتر را نمایش داد. این تعداد، همه كاراكترهای تمامی زبان ها را شامل می شوند و حتی خیلی بیشتر از تعداد كل كاراكترهای زبان های دنیا است. در حال حاضر، بسیاری از كدهای مذكور (اعداد 1 تا 65536) به كاراكتری نسبت داده نشده و رزرو شده اند تا اگر روزی كاراكتری یا زبانی اضافه شد و یا كاراكتری از قلم افتاده بود، از این كدهای رزرو شده استفاده شود.
منبع: میکرو رایانه