نگاهی به انواع چاپگر ها

همه چيز به صفحه مانيتور ختم نمي شود. لذت ديدن يک عکس خانوادگي هنوز هم براي خيلي ها ، بيشتر از ديدن همان عکس در بهترين مانيتورها است. درست است که اين روزها همه چيز کامپيوتري شده است ، از اجاق گاز آشپزخانه گرفته تا کابين خلبان ، اما گرفتن يک پرينت و خلاص شدن از تشعشعات مانيتور و دراز کشيدن بر روي تخت و خواندن مطلب مورد علاقه ، چيزي نيست که به راحتي بتوان از آن صرف نظر کرد. در اين مبحث سعي داريم به توضيح انواع چاپگرها ، کارکرد و پارامترهاي خريد در هر کدام و مقايسه آنها با يکديگر بپردازيم.

به طور کلي چاپگرها به 2 گروه اصلي تقسيم مي شوند:
1- چاپگرهاي ضربه اي يا فشاري ( Impact ) : در اين چاپگرها عمل چاپ با ضربه زدن هر چاپگر به يک نوار آغشته به جوهر ( Ribbon ) و برخورد آن با کاغذ صورت مي گيرد.
2- چاپگرهاي غير ضربه اي يا غير فشاري ( Non Impact ) : در اين نوع ، عمل چاپ با يکي از روش هاي حرارتي ، تابش ليزر و پرتاب جوهر بر روي کاغذ صورت مي گيرد.

انواع چاپگرهاي ضربه اي يا فشاري
• چاپگر چرخ آفتابگردان ( Daisy Wheel Printer )
• چاپگر ماتريس نقطه اي يا سوزني ( Dot Matrix Printer )
• چاپگر زنجيره اي ( Chain Printer )
• چاپگر استوانه اي ( Drum Printer )

چاپگر چرخ آفتابگردان ( Daisy Wheel Printer )
اصول کار اين چاپگرها که جزء اولين چاپگرها محسوب مي شوند ، مانند ماشين تحرير است. با اين تفاوت که در ماشين هاي تحرير از گوي استفاده مي شود ، اما در چاپگر چرخ آفتابگردان حروف بر روي چرخي مسطح قرار مي گيرند که شبيه گل آفتابگردان است. هر حرف بر روي يکي از شاخه هاي شعاعي اين چرخ قرار مي گيرد. با دوران اين چرخ هر يک از کاراکترهاي مورد نظر در مقابل چکش قرار گرفته و با ضربه چکش و برخورد آن با نوار جوهري ( Ribbon ) کاراکتر بر روي کاغذ نقش مي بندد. امروزه چاپگرهاي آفتابگردان کاملا از رده خارج شده اند. سرعت چاپ در اين چاپگرها بسيار پايين است. در نمونه هاي اوليه ي آن 10 الي 14کاراکتر در ثانيه و در نمونه هاي بعدي آن حداکثر 100 كاراكتر در ثانيه مي باشد. اگر شما در سال 1979 زندگي مي کرديد ، علاوه بر آنکه براي خريد يک چاپگر آفتاب گردان بايد حداقل 1500 دلار هزينه مي کرديد ، بايد از صبر زيادي نيز برخوردار مي بوديد. البته در تمام مدت چاپ براي سالم ماندن شنوايي خود ، بايد در گوشتان پنبه قرار مي داديد.

چاپگر ماتريس نقطه اي يا سوزني ( Dot Matrix Printer )
در آن سال ها شما انتخاب ديگري نيز داشتيد. بله چاپگرهاي سوزني . شما مي توانيد اين چاپگرها را به علت مقاومتشان ، هنوز هم در منازل و شرکت ها ببينيد. در اين چاپگرها ، كاراكترها به وسيله ي نقاط کوچکي شکل مي گيرند. اين نقاط از برخورد سوزن هاي باريکي به نام Pin با Ribbon و کاغذ بوجود مي آيند. تعداد پين هاي هدهاي ارزان قيمت 9 و نمونه هاي گران قيمت 18 و يا 24 پين است. مکانيزم موجود در اين چاپگرها تقريبا ساده و بدون دردسر است. سرعت چاپ در اين نوع از 200 تا 900 كاراكتر در ثانيه مي باشد. اما شما باز هم به پنبه براي مسدود کردن گوشتان احتياج خواهيد داشت. البته امروزه چاپگرهاي سوزني به بازار عرضه شده اند که سروصداي آنها بسيار کمتر شده است ، اما در هر صورت صداي آنها بيشتر از چاپگرهاي جوهر افشان است.

چاپگر زنجيره اي ( Chain Printer )
اين نوع چاپگرها داراي زنجيره و يا تسمه اي هستند که كاراكترها به صورت برجسته روي آن قرار مي گيرند. به طور متوسط اين چاپگرها سرعتي معادل 2400 خط در دقيقه دارا مي باشند ، که سرعت خوبي محسوب مي شود.

چاپگر استوانه اي ( Drum Printer )
اساس کار اين چاپگرها کاملا شبيه چاپگرهاي زنجيره اي مي باشد ، با اين تفاوت که كاراكترها به جاي آنکه بر روي تسمه قرار داشته باشند بر روي يک استوانه حک شده اند. براي آشنايي بيشتر در مورد آموزش تعميرات پرينتر مي‌توانيد به اين لينک مراجعه نماييد.