بهبود کارایی هارد دیسک رایانه، با استفاده از NTFS

آموزش تعميرات هارد- نوع فرمت هاردديسک PC ، توسط فايل سيستم تعيين مي شود. در واقع فايل سيستم چگونگي ثبت اطلاعات روي هارد ديسک را مديريت مي کند. ويندوز براي مديريت ثبت اطلاعات در هارد ديسک، از سه گونه فايل سيستم استفاده مي کند:

اولين نوع آن ها که FAT يا File Allocation Table نام گرفتند، توسط سيستم عامل هاي داس و ويندوز (تا ويندوز 95) مورد استفاده قرار مي گرفتند. اين روش قالب بندي اطلاعات، با نام FAT 16 نيز شناخته مي شد. زيرا بر اساس داده هاي 16 بيتي کار مي کرد. دومين نوع آن ها FAT 3 نام گرفت که توسط ويندوز 98 ارائه شد. اين روش از روش FAT 16 متمايز است و کاربر را قادر مي سازد بيشتر از 2 گيگابايت اطلاعات را روي هارد خود مديريت کند. سومين و آخرين روش ثبت داده ها روي هارد ديسک، با نام NTFS ( NT File System ) توسط ويندوز NT ، 2000 ، و XP مورد استفاده قرار گرفت. اين روش نسبت به FAT 16 و FAT 32 از ثبات بيشتري برخوردار است و تاثير به سزايي در استفاده از حداکثر فضاي مفيد هاردديسک براي ذخيره اطلاعات دارد. براي اطلاع از نوع فايل سيستم هاردديسک خود، روي My Computer کليک راست کنيد و سپس Properties را انتخاب کنيد.

براي ديدن همه ديسک ها و پارتيشن ها، روي Start کليک کنيد و بعد روي My Computer کليک راست کنيد و سپس Manage و بعد از آن Disk Management را بزنيد. در اين قسمت مي توانيد نوع فايل سيستم هر پارتيشن يا هارد ديسک را ببينيد تا بدانيد سيستم عامل شما از چه سيستمي براي مديريت اطلاعات هاردديسک استفاده مي کند. از آن جايي که استفاده از NTFS به جاي FAT ، مزيت هاي متعددي در بر خواهد داشت. اگر هنوز هارد ديسک شما مبتني بر FAT است، بهتر است آن را به NTFS تغيير دهيد. البته کاربراني که همچنان از Windows9x استفاده مي کنند، نمي توانند اين کار را انجام دهند و بايد از FAT 32 استفاده کنند. با استفاده از خط فرمان ويندوز يا نرم افزار Partition Magic مي توانيد اين کار را انجام دهيد. مرحله به مرحله اين مقاله را بخوانيد و هم زمان، آنچه از شما خواسته شده است را انجام دهيد. البته قبل از آن که شروع به کار کنيد، مطمئن باشيد که از برنامه هاي خود نسخه پشتيبان گرفته ايد.با آموزش اين مقاله در سايت سرزمين دانلود با ما همراه باشيد.

راهنماي گام به گام:

در مراحل 1 تا 3 با استفاده از خط فرمان و در مراحل 4 تا 6 با استفاده از نرم افزار Partition Magic مي توانيد اين کار را انجام دهيد.

1) مي توانيد با پارتيشن بندي مبتني بر FAT32 را به NTFS تغيير دهيد. بدون آن که به داده هاي رايانه شما آسيبي برسد. با اين وجود باز هم يک نسخه پشتيبان از اطلاعات موجود در رايانه خود تهيه کنيد تا مطمئن شويد که چيزي را از دست نخواهيد داد. روي Start و بعد روي RUN کليک کنيد. در نوار Open ، عبارت Cmd را وارد کنيد. سپس روي OK کليک کنيد تا پنجره خط فرمان ويندوز باز شود.

2) دقت کنيد که به جاي ] Volume [ بايد نام درايو يا پارتيشني را که قرار است تبديل شود، وارد کنيد. در اين مورد به طور فرضي درايو E تبديل خواهيم کرد که بر اين اساس در خط فرمان بايد وارد کنيم، Convert E:FS:NTFS سپس Enter را بزنيد تا دستور اجرا شود.

3) بايد برچسب (Volume label ) درايو خود را نيز سيستم عامل بدهيد. اين نامي است که شما به يک پارتيشن اختصاص مي دهيد. آن را وارد و Enter را فشار دهيد. ممکن است کمي فرايند تبديل طول بکشد. به محض تمام شدن اين فرايند به شما گزارشي از وضعيت فضاي خالي موجود روي هارد ديسک ارائه خواهد شد.

4) اگر با خط فرمان رابطه اي نداريد، مي توانيد از Partition Magic استفاده کنيد. در اين برنامه، تمام درايوها و پارتيشن هاي جاري سيستم شما ديده خواهند شد.

5) باز هم به صورت فرضي درايو E تبديل خواهيم کرد. اين درايو اکنون مبتني بر FAT32 است و قرار است به NTFS تغيير کند. حال بايد پارتيشني را که مي خواهيد تبديل کنيد انتخاب کنيد و بعد در سمت چپ Convert Partition را انتخاب کنيد. حالا نوع فايل سيستمي که مي خواهيد از آن استفاده کنيد را وارد کنيد و بعد روي OK کليک کنيد.

6) Partition Magic هيچ چيز را تغيير نخواهد داد، مگر آن که شما روي کليد سبز گوشه سمت چپ پايين کليک کنيد. بعد از آن، مراحل تبديل را خواهيد ديد و در نهايت ممکن است به يک بار بوت کردن رايانه خود احتياج داشته باشيد.
منبع: سرزمين دانلود