پورت USB در کامپیوتر چیست ؟

USB يک استاندارد براي باس يا گذرگاه سخت افزاري کامپيوتر است که به کاربرها امکان مي دهد تا دستگاه هاي جنبي کامپيوتر را از طريق آن پورت، به کامپيوتر وصل کنند. عمل اتصال و پيکربندي دستگاه به صورت خودکار انجام مي شود و بعد از اتصال، دستگاه جانبي آماده استفاده در کامپيوتر خواهد بود.آموزش تعميرات لپ تاپ

USB مخفف Universal Serial Bus است که مشکل اتصال دستگاه هاي جنبي به کامپيوتر را حل کرده و اين کار را به صورت خودکار انجام مي دهد. مسئله اي که چنين ساده به نظر مي رسد تا مدتها يکي از معضلات دنياي کامپيوترهاي شخصي محسوب مي شد که با معرفي و تکميل USBها حل شد. هرچند که اين روش هميشه به درستي جواب نمي دهد اما زندگي در کنار کامپيوترها را به مراتب ساده تر مي کند.
اکثر کامپيوترهاي توليد شده بعد از سال 1995 ميلادي داراي پورتهاي USB هستند و ويندوزهاي بعد از 95 نيز آن را پشتيباني مي کنند. کامپيوترهاي اپل نيز از اين پورت پشتيباني مي نمايند. USB سه مشخصه جالب دارد که عبارتند از: سرعت، قدرت و سادگي استفاده.

پورت چيست؟
براي آشنايي با پورت USB لازم است اول عبارت پورت را بشناسيم. پورت، در واقع مبادي ورود و خروج اطلاعات به کامپيوتر است. از طريق پورت مي توان دستگاه هاي خارجي را به کامپيوتر وصل کرد. کامپيوترهاي شخصي اوليه IBM با دو پورت (سريال و موازي) عرضه شدند. دستگاه هايي مانند مودم به پورت سريال و پرينترها به پورت موازي وصل مي شدند.

پورت USB پورت USB
پورتها نه تنها محلي براي اتصال دستگاه هاي خارجي به کامپيوتر هستند بلکه سرعت مبادله ديتا را هم بين آنها تعريف مي کنند. (براي مطالعه بيشتر دراين مورد به ساير مقالات سايت ميکرو رايانه مراجعه نماييد) اينجاست که USB ارزش خود را نشان مي دهد. پورت USB بطور متوسط ده بار سريع تر از پورتهاي موازي، ديتا را منتقل مي کند و بديهي است که به مراتب سريعتر از پورت سريال است. معناي اين گفته آن است که يک اسکنر يا پرينتر داراي اتصال USB، بسيار سريع تر از اسکنر يا پرينتري است که به پورت موازي وصل شده است. متوسط سرعت انتقال پورت سريال معادل 150 کيلوبيت در ثانيه است. اين سرعت براي پورت موازي 1.2 مگابيت در ثانيه است در حالي که سرعت انتقال ديتا براي پورت USB معادل 12 مگابيت در ثانيه مي باشد که البته بستگي به نوع دستگاه اتصالي هم دارد. بعضي از دستگاه ها، مخصوصا پرينترها قابليت اتصال به دو نوع پورت موازي و USB را دارند. براي پيدا کردن پورت USB در کامپيوتر خود به پشت، جلو يا اطراف آن نگاه کنيد. USB، پورت کوچکي است که ممکن است کمتر به چشم آيد.

به مرور زمان در پورت هاي USB تحولي ايجاد شد و پورت USB2 با حداکثر سرعت انتقال 480 مگابيت در ثانيه به بازار آمد که توانست 40 بار سريعتر عمل کند و اين در حالي است که سازگاري کامل خود با USB1 را نيز حفظ کرد. به عبارت ديگر اگر کامپيوتر جديدي خريديد که داراي USB2 است، دستگاه قديمي USB1 شما نيز مي تواند به ان متصل شده و با آن کار کند. البته سرعت به USB1 محدود خواهد شد. براي بهره گيري از سرعت بالا، هر دو دستگاه بايد مجهز به USB2 باشند. سرعت بالاي USB2 براي بسياري از دستگاه ها مانند دوربين هاي ديجيتال، هاردديسک ها و درايورهاي DVD ارزشمند بوده و مورد استفاده زياد پيدا کرده است.

از جمله قابليتهاي پورت USB آن است که تعداد 127 دستگاه را مي توان فقط به يک پورت USB وصل کرد. پورتهاي USB، تغذيه را از خودشان تامين مي کنند پس دستگاه مربوطه نيازي به منبع تغذيه اضافي ندارد. البته اگر چند دستگاه را با هم به يک پورت وصل کنيد براي تغذيه آنها نياز به HUB داريد. نحوه اتصال دستگاه هاي USB، اتصال زنجيره اي است. هر دستگاه USB داراي يک پورت USB ديگر هم هست که مي توان دستگاه بعدي را به آن وصل کرد. بعضي از کيبوردهاي USB داراي چند اتصال USB اضافي براي اين کار هستند. بعضي از مونيتورهاي USB تا سه اتصال اضافي USB دارند. مثلا يک ماوس USB را مي توان به کيبورد يا مانيتور وصل کرد. 

منبع: ميکرو رايانه