چگونه از پرینتر خود مراقبت کنیم؟

آموزش تعميرات پرينتر- اگر تصور مي کنيد تنها مشکل شما انتخاب پرينتر مناسب است، سخت در اشتباه هستيد! برخلاف بيشتر قطعات کامپيوتري که فقط کافي است آن را به برق زده و ديگر کاري به کارش نداشته باشيد، بايد مراقبت ويژه اي از پرينترها به عمل آوريد و هزينه اين نگهداري را نيز بپردازيد. ممکن است تصور کنيد که با خريد يک مدل ارزان قيمت، هزينه هاي جانبي نيز کاهش خواهند يافت، اما دقت داشته باشيد که قيمت مواد مصرفي اصلي پرينترها تقريباً به اندازه قيمت يک پرينتر نو است.
قبل از نصب پرينتر، حتماً دفترچه راهنماي نصب پرينتر خود را بخوانيد تا هنگام نصب دچار مشکل نشويد. بزرگ ترين مشکل پرينترهاي جوهر افشان، خشک شدن جوهر آن ها در صورت عدم استفاده طولاني مدت از پرينتر است. به همين دليل سازندگان پرينترها بخشي به نام Nozzle Check يا Test Print را در نرم افزار همراه پرينتر قرار داده اند تا در صورت عدم استفاده طولاني مدت از پرينتر، هر هفته يا ده روز يک بار اين قسمت را اجرا کنيد تا با چاپ يک متن يا طرح مختصر، از خشک شدن جوهر پرينتر جلوگيري کنيد. خوشبختاه پرينترهاي ليزري چنين مشکلي ندارند.
تا جايي که امکان دارد، سعي کنيد از مواد مصرفي اصلي در پرينتر خود استفاده کنيد. جوهرهاي ساخته شده توسط سازنده اصلي با پرينتر شما سازگاري کامل داشته و مي توانيد مطمئن باشيد که کيفيت چاپ نسبت به قبل تغيير نخواهد کرد. البته مي توانيد کارتريج را شارژ کنيد، اما هر جوهر متفرقه اي با پرينتر سازگار نبوده و تنها برخي از آن ها کيفيت بهتري دارند. اين که بدانيد کدام جوهر متفرقه با پرينتر شما هماهنگي بهتري از نظر کيفيت نهايي چاپ دارد، تنها با آزمايش اين جوهرها امکان پذير است. شارژ جوهر و کارتريج نيز وضعيت مشابهي دارد و با آن که هزينه آن از خريد يک جوهر و کارتريج جديد بسيار کمتر است، اما مشکلات و افت کيفيت خود را دارد.هر کاغذي نيز با پرينتر شما سازگاري ندارد. وب سايت شرکت سازنده چند مدل کاغذ براي پرينتر شما معرفي کرده، اما مي توان از توليدات سازندگان ديگر نيز بدون نگراني استفاده کرد. کاغذها در وزن هاي مختلفي توليد مي شوند. وزن بيشتر کاغذ برابر است با کيفيت بالاتر و البته قيمت بيشتر. با اين حال، هر کاغذ گلاسه اي براي پرينتر شما مناسب نيست. تصور نکنيد که با خريد کاغذ گلاسه هايي که در فروشگاه هاي لوازم التحرير به فروش مي رسند و قيمت پاييني دارند، مي توانيد در هزينه هاي خود صرفه جويي کنيد. کاغذهاي مخصوص پرينترها طوري طراحي شده اند که بتوانند به خوبي جوهر و تونر را جذب کنند. کاغذهاي گلاسه معمولي ممکن است نتوانند جوهر را جذب کرده و در نتيجه پس از چاپ با تصويري مبهم و رنگ هاي به هم ريخته رو به رو خواهيد شد. همچنين براي داشتن بهترين کيفيت، قبل از شروع چاپ، نوع کاغذ خود را از فهرست کاغذهاي موجود در نرم افزار پرينتر انتخاب کنيد. براي مثال، هنگامي که کاغذ شما Premium Glossy است، بايد همين مدل را از فهرست کاغذها انتخاب کنيد( در شماره هاي آينده سعي خواهيم کرد مطلبي در مورد انواع کاغذ پرينتر بنويسيم). براي صرفه جويي در مواد مصرفي، سعي کنيد در مواقعي که به چاپ با کيفيت نياز نداريد، از حالت Draft استفاده کنيد تا جوهر و تونر کمتري مصرف شود. در پرينترهاي جوهر افشان، با هر بار روشن شدن پرينتر، کمي جوهر صرف تميز کردن هد چاپ مي شود. به همين دليل اگر به صورت مداوم از پرينترهاي جوهر افشان استفاده مي کنيد، دستگاه خود را روشن بگذاريد. نگران مصرف برق آن نيز نباشيد، زيرا در زمان بيکاري پرينتر در حالت Stand by قرار مي گيرد که توان مصرفي را تا حدود زيادي کم مي کند.