اولین مادربرد گیگابایت با استفاده از چیپ‌ست Intel G4

آموزش تعمیرات کامپیوتر -شرکت گیگا بایت به تازگی مادربرد جدید خود را با استفاده از چیپ ست Intel G45 به بازار عرضه کرده است. این مادربرد که GA-EG45M-DS2H نامگذاری شده است، جزو اولین پلاتفورمهایی است که با استفاده از جدیدترین چیپ‌ست مجتمع اینتل به بازار عرضه شده است.

با استفاده از چیپ پل جنوبی ICH10R و پشتیبانی از پیکره‌بندی RAID 0,1,5,10 به نظر می‌رسد با توجه به احتمال استفاده از این محصول در فضای تجاری، گیگابایت برخی از مشخصات را که ممکن است در این فضا مفید واقع شوند در مادربرد جدید خود پیش‌بینی کرده است.

البته این شرکت ادعا می‌کند این مادربرد بیشتر برای استفاده در سیستم‌های چندرسانه‌ای میان قیمت که توسط کاربران خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند طراحی شده است.
با توجه به استفاده از چیپ‌ست جدید Intel G45 که از یک پردازنده گرافیکی مجتمع GMA 4500 HD استفاده می‌کند، این محصول دارای توانایی‌های چندرسانه‌ای مناسبی بوده علاوه بر این از درگاه‌های D-Sub, DVI, HDMI نیز پشتیبانی می‌کند.
به نظر می‌رسد این مادربرد برای بسیاری از کاربرانی که قصد پرداخت هزینه‌های اضافه برای استفاده از ساختارهای گرافیکی مجزا را ندارند گزینه مناسبی باشد.
طبق مشخصات اعلام شده از سوی اینتل، پردازنده گرافیکی GMA 4500 HD قادر است تا از تمامی توابع DirectX 10 پشتیبانی کرده و همچنین کدگشایی ویدیویی با وضوح بالا را نیز به صورت سخت‌افزاری ارایه دهد.

گفتنی است با توجه به تمرکز شرکت‌های تولید کننده سخت‌افزار بر روی تولید محصولات سازگار با محیط زیست، این مادربرد از تکنولوژی RoHS به همراه تکنولوژی که گیگابایت به شکل انحصاری توسعه داده است و با نام "بهینه ساز پویای مصرف انرژی" شناخته می‌شود، نیز پشتیبانی کرده است.
منبع: میکرو رایانه