یافتن مشکل کامپیوتر و رفع عیب

آنچه در اين مقاله مي خوانيد، يک راهنماي جامع براي عيب زدايي از کامپيوترتان نيست اما مي تواند شما را به سمت يافتن مشکل کامپيوتر و آموزش تعميرات کامپيوتر راهنمايي کند.

اگر بعد از فشردن دکمه power، کامپيوتر روشن نشد

بررسي کنيد آيا سيم برق متصل است؟ آيا سر ديگر سيم برق متصل شده است؟ سوييچي که در پشت کامپيوترتان وجود دارد چک کنيد. از اتصال صحيح منبع تغذيه به مادربرد اطمينان حاصل کنيد. کابل برق فلاپي را چک کنيد. اگر هيچ يک از اين کارها نتيجه نداد در مرحله بعد هر چيزي را که به مادربرد متصل است به غير از کابل برق، سيم دکمه power، کارت گرافيک، حافظه RAM و CPU را جدا کنيد. اگر باز هم سيستم بالا نمي آيد يک يا دو قطعه از سيستم شما معيوب است. در اين مورد به احتمال زياد مادربرد يا منبع تغذيه Case شما اشکال دارد.

اگر سيستم روشن مي شود ولي بوق نمي زند يا بالا نمي آيد

ابتدا همه اتصالات را چک کنيد و دوباره امتحان کنيد. در صورتي که اين عمل مؤثر نبود، بهترين کار اين است که مانند بالا همه چيز را به غير از سيم دکمه power، کارت گرافيک، حافظه RAM و CPU را از مادربرد جدا کرده و دوباره امتحان کنيد.

اگر کامپيوتر به خوبي شروع به کار کرد کامپيوتر را خاموش کنيد و هر بار يک قطعه را متصل کرده و سپس کامپيوتر را روشن کنيد تا جايي که مشکل را پيدا کنيد ولي اگر کامپيوتر اصلا‎‎ً روشن نشد احتمالاً يک يا چند قطعه معيوب داريد(CPU ،RAM، مادربرد و منبع تغذيه).

رفع عيب از سخت افزار کامپيوتر

کامپيوتر روشن مي شود و متناوبا‎ً بوق مي زند، بالا مي آيد

ببينيد آيا حافظه RAM شما بدرستي نصب شده است اگر لازم است آن را بيرون آوريد و دوباره جا بزنيد.

سيستم روشن مي شود يک سري بوقهاي سريع مي زند، بالا نمي آيد

ببينيد آيا کارت گرافيک به درستي روي اسلات AGP نشسته است يا خير.اگر مقدار کمي از کارت گرافيک خارج از اسلات AGP باشد سيستم بالا نمي آيد.

چند مشکل ديگر هم وجود دارد که بوسيله اين بوقها شناسايي مي شود اما دو مورد بالا معمول ترين موارد هستند.

اگر سيستم بالا مي آيد ولي مشکلاتي را مشاهده مي کنيد در اين جا دو مشکل عمده ذکر مي شود.
کامپيوتر شما در هنگام نصب سيستم عامل بارها از حرکت باز مي ايستد علت آن مي تواند گرماي CPU باشد بخصوص CPU هاي شرکت AMD يا CPU هاي قديمي تر شرکت INTEL. چک کنيد آيا فن CPUبخوبي عمل مي کند و چک کنيد آيا هيت سينک (قطعه آلومينيومي که روي CPU نصب شده و معمولاً رنگ سياه دارد) بخوبي نصب شده است و با سطح CPU کاملاً موازي است. مطمئن شويد از هيت سينکي استفاده مي کنيد که ساخت سازنده CPU شماست. هيت سينک اگر درست نصب شود بيش از آنچه نياز است خنک کاري انجام مي دهد.

مشکلات زيادي در سيستم عامل همراه با صفحات آبي که ظاهر مي شود داريد
خطاهايي که در هنگام کپي کردن فايل هاي Set up بوجود مي آيند بخصوص در ويندوز ???? و XP، به احتمال زياد نشانه وجود مشکل در حافظه RAM شماست. اين امکان هم وجود دارد که مشکل از هارد ديسک شما باشد اگر خطاها همراه با صفحات آبي است که در آنها Page Fault ديده مي شود يقيناً مشکل از حافظه RAM شماست.