ویژگی های ترانزیستور

?) ترانزيستور از عناصري به نام نيمه هادي مانند سيليکون و ژرمانيوم ساخته مي شود نيمه هادي ها جريان الکتريسيته را نسبتا خوب
(اما نه به اندازه اي خوب که رسانا خوانده شوند مانند مس و آلومنيوم و تقريبا بد اما نه به اندازه اي که عايق نامگذاري شوند مانند شيشه) هدايت مي کنند به همين دليل به آنها نيمه هادي مي گويند.
?)عمل جادويي که ترانزيستور مي تواند انجام دهد اينست که مي تواند مقدار هادي بودن خود را تغيير دهد . هنگامي که لازم است يک هادي باشد مي تواند هدايت خوبي دشته باشد و هنگامي که لازم است تا به عنوان عايق عمل کند جريان بسيار کمي را از خود عبور مي دهد که مي توان آن را ناچيز شمرد.
ناحيه کاري ترانزيستور :

?) ناحيه قطع
?) ناحيه فعال(کاري يا خطي)
?) ناحيه اشباع
ناحيه قطع: حالتي است که ترانزيستور در آن ناحيه فعاليت خاصي انجام نمي‌دهد.
ناحيه فعال : اگر ولتاژ B را افزايش دهيم ترانزيستور از حالت قطع بيرون امده و به ناحيه فعال وارد مي‌شود در حالت فعال ترانزيستور مثل يک عنصر تقريباً خطي عمل مي‌کند. آموزش تعميرات بردهاي الکترونيکي
حالت اشباع: اگر ولتاژ B را همچنان افزايش دهيم به ناحيه‌اي مي‌رسيم که با افزايش جريان ورودي در B ديگر شاهد افزايش جريان بين C و E نخواهيم بود به اين حالت مي‌گويند حالت اشباع و اگر جريان ورودي به B زياد تر شود امکان سوختن ترانزيستور وجود دارد.