ویندوز XP از ویستا ( Vista ) کارا تر است

آموزش تعمیرات کامپیوتر -با آماده شدن بازار برای ارائه فازبعدی و نهایی ویندوز XP یعنی در شرف ارائه نهایی Service Pack ۳، این اپراتور سیستم قدیمی باز هم نشان داد که سیستم عامل باهوشی است . در رقابت شانه به شانه ویندوز ایکس پی سرویس پک ۳ بتا(XP Service Pack ۳ Beta) با وینوز ویستا سرویس پک۱ (Vista Service Pack ۱)، این کاملا واضح است که XP هنوز یک سیستم عامل با کارایی بالاتر نسبت به نسل بعدی سیستم عامل ها است.
مرکز تست crn به یک مقایسه در مورد ارزیابی کارایی این سیستم عامل ها پرداخته است. این تست روی دو سیستم مشابه انجام شده است: مدل’s rp۵۷۰۰ HP NYSE:HPQ با یک درایو ۱۶۰ گیگا بایتی بروی هر ماشین، پردازشگرهای ۱.۸ GHz dual-core intel NSDQ:INTC و یک گیگا بایت RAM بروی هر دو سیستم.

هیچ برنامه غیر اصلی نیز بروی هر دو کامپیوتر نصب نشده بود جز نرم افزاری که برای تست کامپیوتر ها لازم بود و همچنین برنامه OpenOffice . screensaver و عکس desktop نیز غیر فعال شد. روی یک کامپیوتر سیستم عامل xp نسخه بتای service pack ۳ RC۲ و بروی کامپیوتر دیگری سیستم عامل ویستا Vista Ultimate service pack ۱ به علاوه تمام بروزرسانی های ویستا نصب شد.

اولین آزمایش یک restart ساده بود. XP SP۳ برای اینکار ۳۵ ثانیه صرف کرد و ویستا ۵۸ ثانیه. باید تصریح کرد که در این آزمایش هیچ برنامه ای مثل آنتی ویروس یا برنامه دسترسی به شبکه وجود نداشت.

بنابراین تست “real-world” کندتر است.
یک عملیات کپی ساده آزمایش بعدی بود. یک فایل ۱.۲۵ گیگا بایتی که روی شبکه به اشتراک گذاشته شده بود را می بایست بروی کامپیوتر کپی می کردند این جایی بود که ویستا قویتر عمل کرد: زمان کپی کردن در ایکس پی ۲ دقیقه و ۵۴ثانیه و در ویستا سرویس پک ۱، ۲ دقیقه و ۲۹ ثانیه بود.
بعد از این تست دیگر ویستا به سمت سراشیبی حرکت کرد.
منبع: میکرو رایانه