نت بوک یا تبلت ؟ کدام یک را بخرم

مطالب زير مي تواند نکات خوبي براي آموزش تعميرات تبلت يا آموزش تعميرات لپ تاپ باشد.  در سال‌هاي اخير تبلت پي‌سي ها به دنياي کامپيوتر وارد شده اند .کامپيوترهاي کوچک و باريکي که فاقد کيبورد هستند به‌همراه يک صفحه‌ي لمسي .شايد روزي که بيل گيتس دنيا را با اين نوع از Computing آشنا کرد فکرش را نمي‌کرد که پرچمدار تبلت‌ها آي‌پد اپل باشد
استيو جابز توانست مفهومي جديد از يک تبلت را ارائه کند و کاربران را متقاعد سازد که يک تبلت براي آنها بسيار سودمند است و بدون شک سال ???? سال جنگ بين تبلت‌ها خواهد بود.
سال ???? از آن سال‌هايي بود که تکنولوژي بوسيله ارائه‌ي محصولات پيشرفته و قوي تحولي اساسي کرد .در سال ???? نت‌بوک‌ها فروش خوبي داشتند و دليل آن قيمت مناسب و سايز کوچک‌تر نسبت به لپ‌تاپ ها بود همچنين اين ديوايس‌هاي کوچک مي‌توانستند ويندوز ? مايکروسافت را اجرا کنند که اين براي يک کاربر خيلي مفيد بود .
اما سؤالي که کاربران درگير آن هستند اين است که نت‌بوک بخرند يا تبلت ؟
نت‌بوک ها و تبلت ها در کل شباهت هايي با هم دارند و در عين حال چندين تفاوت در آنها باعث مي شود افراد بين انتخاب يکي از اين دو ترديد داشته باشند.
اين دو ديوايس هر دوي داراي مزايا و معايبي هستند و موارد استفاده آنها هم قدري با هم متفاوت است .تبلت ها براي مصرف کنندگان محتوا و به صورت خيلي اندک توليد کنندگان محتوا ساخته شده است .يک کاربر تبلت مي تواند با ديوايس خود کتاب بخواند ، ايميل خود را چک کند و ايميل بفرستد ، در اينترنت به گشت و گذار بپردازد ، فيلم تماشا کند ( حتي HD و يا حتي ? بعدي به زودي ) فايل‌هاي آفيس را باز کند و گيم بازي کند.در سوي ديگر ، نت بوک براي توليد کنندگان محتوا و حتي استفاده کنندگان محتوا ساخته شده است .ويندوز استاندارد با نرم افزارهاي بسيار گسترده که همانند يک لپ تاپ مي توان به توليد و ويرايش محتوا پرداخت .
اولين چيز که بايد در خريد هر محصولي درنظر بگيريم اين است که بدانيم که چه استفاده‌اي از آن مي‌خواهيم بکنيم و چه انتظاري داريم! اين مورد خيلي سادست و اغلب افراد با خودشان نمي‌توانند کنار بيايند که ديوايسي براي کار يا حرفه‌ي خود مي‌خواهند و يا چيزي دوست دارند که با آن در همه‌جا گشت‌ و گذار در اينترنت کنند ? ايميل ها را بخوانند ?در شبکه‌هاي اجتماعي فعال باشند و در کل به زندگي آنلاين خود تحرک بدهند .

سيستم عامل :
بيشتر نت بوک ها براساس ويندوز هستند و حتي سيستم عامل هايي با هسته لينوکس مخصوص نت بوک ها ساخته شده است در صورتي که تبلت ها اکثرا از سيستم عامل Android بهره مي برند .البته مايکروسافت به‌زودي تبلت‌هايي با سيستم عامل ويندوز بيرون خواهد داد ولي متخصصان آينده‌ي روشني براي تبلت‌هاي Windows-base پيش‌بيني نمي‌کنند.اگر شما علاقمند به اجراي ويندوز اپليکيشن هستيد نت‌بوک انتخاب منطقي‌تري براي شما است .اما اين نکته را هم درنظر داشته باشيد که نت‌بوک‌ها پردازنده و رم پاييني دارند و اجراي خيلي نرم‌افزارها مثل فوتوشاپ يا CAD روي نت‌بوک زياد جالب نيست .

رابط کاربري:
اغلب تبلت ها اينترفيس تاچ اسکرين و مولتي تاچ دارند .البته در بين نت‌بوک ها مدل هاي تاچ اسکرين هم هست اما اکثر نت‌بوک ها اينترفيسي شبيه به لپ تاپ ها دارند .

مشخصات سخت افزاري:
نت بوک ها در مقايسه با تبلت ها از کانفيگ سخت افزاري بهتري برخوردارند .Tablet ها معمولا کيبورد ندارند و اين مورد براي خيلي ها جالب نيست .اگرچه نداشتن کيبورد تبلت ها را پورتابل تر ، سبک تر و جمع و جور تر مي کند اما بعضي ها ترجيح مي دهند پولشان را خرج ديوايسي کنند که کيبرد داشته باشد .يکي از موارد مهم هم عمر باتري است .نت‌بوک ها باتري قوي تر نسبت به تبلت‌ها دارند ?‌حداقل تبلت‌هاي نسل اول ! ممکن است در تبلت‌هاي بعدي باتري‌هاي قوي‌تري به‌کار گرفته‌شود .
درکل حذف کيبرد ? نوع باتري ? سيستم خنک‌سازي و نبودن حافظه‌ي فيزيکي براي ذخيره‌سازي باعث شده‌ است تبلت‌ها بسيار راحت‌تر ?پرتابل‌تر? سبک‌تر و آسان براي خواندن کتاب شوند.در سوي ديگر ? انجام دادن کارهايي که با تبلت‌ها‌سخت است در نت‌بوک‌ها آسان مي‌باشد? اجراي بازي‌ها به سبک سنتي با کيبرد ? کليدهاي فيزيکي که باعث تايپ بهتر و سريع‌تر مي‌شوند ? کار کردن با اپليکيشن‌هاي مختلف طراحي شده براي دسکتاپ و ويژه نت‌بوک‌ها و بهره‌گيري از منابع سيستمي قوي‌تر برتري‌هاي يک نت‌بوک نسبت به تبلت است .

قيمت :
يک تبلت قيمت بالاتري نسبت به يک نت بوک دارد .اين اختلاف قيمت هم به اين دليل است که اين روز ها تبلت ها بازار داغي در دنياي گجت ها دارند و بسيار هم مورد نياز مي باشند . چند وقت پيش گارتنر پيش بيني کرده بود که تا سال ???? نيروي کار ??% بيزينس ها از تبلت ها استفاده خواهند کرد . درحال حاضر اکثر شرکت هاي فناوري درحال توليد تبلت هاي گوناگون هستند و رقابت داغي در اين مارکت ايجاد شده است .رنج قيمت نت بوک ها چيزي بين ??? تا ??? هزار تومان در ايران مي باشد درحالي که يک تبلت خوب مثل iPad يا Samsung Galaxy Tab قيمتي نزديک به يک ميليون تومان دارند .
البته اين نکته را هم اضافه کنم که هر کلاس از ديوايس‌ها بسته به نوع برند انتخابي و امکانات موجود يک رنج قيمت دارند و نمي‌شود مثلا يک آي‌پد را از نظر قيمت با يک نت‌بوک مقايسه کرد .

کدام يک بهتر است ؟
با الطبع افراد با سليقه هاي مختلف نظرات متفاوت دارند .تبلت ها انتخاب خوبي هستند براي افرادي که قابليت جابجايي آسان براي آنها مهم است و علاقه مند به گجتي سريع و لمسي مي باشند .اما نت بوک ها انتخاب مناسب تري هستند براي کاربراني که يک ميني لپ تاپ با دوام همراه با يک کيبرد کارآمد مي خواهند و دوست دارند انتخاب کنند چه سيستم عاملي نصب کنند ?‌يک ويندوز کلاسيک با دامنه‌ي نرم‌افزاري وسيع ? اوبونتو و يا هر OS ديگر که سازگار باشد .مثلا يک نت بوک به مراتب براي يک برنامه نويس مناسب تر از يک تبلت مي باشد و با العکس يک تبلت براي فردي که خوره ي گيم است گزينه ي بسيار منطقي تري است .
بايد ديد در آينده Tablet PC ها مي توانند جايگزين Netbook ها باشند يا خير ؟! استفاده از هر دوي اين ديوايس ها هم اکنون در مدارس ? دانشگاه ها و در کسب و کارهاي مختلف درحال جا افتادن است .چندي پيش هم گوگل نت‌بوک جديد خود را معرفي کرد .
شايد در آينده تبلت‌ها به مرحله‌اي از تکامل برسند که در مقابل نت‌بوک‌‌ها چيزي کم نداشته باشند و يا نت‌بوک‌هايي به بازار بيايند که قابل تبديل به يک تبلت با همه‌ي خصوصيات آن باشند.بي‌شک هر ديوايسي که شما بگيريد مدل‌هاي جديدتر از آن مي‌آيد نبايد زياد به مدل‌ها و برندهاي آنان پرداخت .