عوامل مهم در خرید دستگاه چاپگر

1- ‌ Resolution(دقت چاپ، تفکيک‌پذيري)
2- ‌‌ speed(سرعت چاپ)
3 print quality -(کيفيت چاپ)
4- ‌ cost-per-page(قيمت چاپ در هر صفحه)
5 - ويژگي‌هاي جانبي چاپگر (امکانات جانبي)

1- Resolution (دقت چاپ)
دقت چاپ در يک چاپگر به‌طور مسلم يکي از عوامل مهم در انتخاب چاپگر است. دقت چاپ در اصل به تعداد نقاطي گفته مي‌شود که در هر اينچ مربع از صفحه توسط چاپگر ايجاد مي‌شود که اين نقاط معمولاً روي صفحه در دو جهت عمودي و افقي به چاپ مي‌رسند. به همين منظور، در هنگام معرفي دقت چاپ چاپگر آن را با دو عدد معرفي مي‌کنند. مانند 600* 600 که اولين عدد مربوط به دقت چاپ افقي و دومين عدد مربوط به دقت چاپ عمودي است. امروزه اکثر چاپگرها از دقت استاندارد 600* 600 پشتيباني مي‌کنند که اين عامل باعث به وجود آمدن تصاويري با دقت بالا در حين چاپ مي‌شود. به طور عمومي چاپگرهاي جوهر افشان دقتي در حدود 1200 * 2400 نقطه در اينچ را به چاپ مي‌رسانند اما در مدل‌هاي جديد اين چاپگرها اين نقاط افزايش يافته و به حدود 1200 * 4800 نقطه در اينچ رسيده است. ولي اين نکته را هرگز فراموش نکنيد که حتي اگر شما بخواهيد که 8 تا 10 تصوير عکاسي شده رنگي را در چاپگر جوهرافشان به چاپ برسانيد، بيشترين نقاطي که يک چاپگر در چاپ اين تصاوير به کار مي‌برد 1200*‌1200 نقطه در اينچ است و تقريباً تمام چاپگرهاي موجود در بازار از يک کيفيت ثابت در چاپ اين تصاوير بهره مي‌برند. به همين علت، تعدادي از سازندگان چاپگر، به همراه دستگاه خود نرم‌افزارهاي جانبي ارائه مي‌دهند که به وسيله آن شما مي‌توانيد تصاوير خود را اصلاح، رنگ آن را شفاف‌تر، و جزئيات آن را در چاپ بهتر نشان دهيد و در کل کيفيت بيشتري در هنگام چاپ به دست آوريد که اين کار تأثيري مانند افزايش Resolution چاپگر دارد. بهترين راه براي بررسي کيفيت چاپ يک چاپگر، توجه به دقت چاپي نيست که بر روي چاپگر نوشته شده است، بلکه مهم تصويري است که بعد از چاپ از چاپگر خارج مي‌شود و شخص آن را در مقابل چشم خود مي‌بيند. اين حالت بهترين نوع قضاوت در دقت چاپ است.
چاپگرهاي ليزري تک رنگ در حدود 600 * 600 نقطه در اينچ را به چاپ مي‌رسانند که اين دقت براي چاپ متن و تصاوير سياه و سفيد بسيار مناسب مي‌باشد. دقت چاپ در چاپگرهاي ليزري از 1200 * 1200 تا 1200 * 2400 نقطه در اينچ مي‌باشد که با اين دقت مي‌توانيد تصاوير گرافيکي و عکس‌هاي خود را با بهترين کيفيت ممکن به چاپ برسانيد.
2- speed (سرعت چاپ)
يکي ديگر از عوامل مهم در انتخاب چاپگر براي اکثر افراد سرعت چاپ آن است. زيرا براي بعضي از افراد، حتي چند ثانيه نيز تأثيرگذار مي‌باشد. به همين خاطر، يکي از فاکتورهاي مهم در خريد چاپگر، سرعت چاپ آن است. ولي آيا اين سرعت که بر روي چاپگرها نوشته شده است، يک سرعت واقعي در چاپ متن يا تصوير است يا نه؟ آيا فکر مي‌کنيد چاپگرها مي‌توانند با سرعتي که شرکت‌هاي سازنده مدعي آن هستند صفحات را به چاپ برسانند؟
تعداد صفحاتي که چاپگرهاي جوهرافشان موجود در بازار ادعاي چاپ آن را دارند، در حالت چاپ متن بين 5 تا 21 صفحه در دقيقه است. اما در تست‌هاي انجام گرفته در چاپ متن چاپگرها در حدود 2 تا 7‌صفحه را توانستند به چاپ برسانند. همچنين در چاپ صفحات گرافيکي کارخانه‌هاي سازنده ادعا کرده‌اند که چاپگرهاي آن در حدود 2 تا 15 صفحه در دقيقه قدرت چاپ را دارند. ولي در تست‌هاي انجام گرفته سرعت چاپ واقعي آن‌ها در حدود 1 تا 3 صفحه در دقيقه مي‌باشد. در چاپگرهاي ليزري نيز موضوع همين‌طور است. يک چاپگر ليزري تک رنگ، در چاپ متن قدرت چاپ 10 تا 18 را در دقيقه دارد که تقريباً نصف مقداري که توسط کارخانه‌ها ادعا مي‌شود. چاپگرهاي ليزري رنگي در چاپ تصاوير گرافيکي، حدود 1 تا 4 برگ در دقيقه را به چاپ مي‌رساند که اين مقدار چيزي در حدود يک به هشت مقداري است که خود شرکت اعلان مي‌‌کند. پس هميشه نبايد در خريد چاپگر، فقط به مشخصاتي که بر روي چاپگر نوشته شده است اتکا کرد و بايد از کساني که به‌طور عملي از آن وسيله استفاده کرده‌اند، سؤال شود. چون بهترين بررسي، استفاده از وسيله است.
3- print quality (کيفيت چاپ)
يکي ديگر از ويژگي‌هايي که در همان خريد چاپگر بايد به آن دقت نمود، کيفيت چاپ است. کيفيت چاپ بسته به نوع کارايي و مصارف کاربران، متفاوت است. اگر شما به چاپ متن‌هاي نوشتاري با کيفيت بالا نياز داريد. تقريباً تمام چاپگرهاي رنگي و سياه و سفيد ليزري در بازار متن‌هاي نوشتاري را به خوبي چاپ مي‌کنند. (چاپگرهاي ليزري رنگي هم در کشيدن نمودار‌ها و تصاوير دو بعدي گرافيکي بسيار عالي هستند و آن‌ها را به خوبي چاپ مي‌کنند.) در چاپ تصاوير گرافيکي و عکاسي، چاپگر جوهرافشان انتخاب مناسبي براي کاربران عمومي تا غيرحرفه‌اي است. در صورتي که شما تصوير خود را بر روي يک کاغذ گلاسه به چاپ برسانيد، در اين حالت هم تصوير شما دقيق‌تر و زيباتر به چاپ مي‌رسد و هم مقدار جوهر کمتري را مصرف خواهيدکرد و با حداقل خرج، مي‌توانيد کيفيت مناسبي را به دست آوريد. اما اگر کاربر حرفه‌اي گرافيکي‌اي هستيد، به‌طور قطع به يک چاپگر ليزري نياز خواهيد داشت تا بهترين کيفيت ممکن را به شما ارائه دهد.
4- Cost per page (هزينه هر صفحه)
چهارمين نکته که بايد در خريد چاپگر به آن توجه نمود، مقدار هزينه‌اي است که در هر صفحه چاپ به وسيله چاپگر براي شما ايجاد مي‌شود چرا که اين قيمت با مقدار مصرف جوهر توسط چاپگر رابطه مستقيم دارد. در چاپگرهاي جوهرافشان، قيمت کلي جوهر تأثير زيادي بر روي قيمت کلي چاپگر دارد. به‌طور عمومي، شارژ کارتريج‌هاي سه رنگ اصلي در حدود 21 تا 30 دلار و شارژ کارتريج مشکي در حدود 12 تا 30 دلار هزينه در بر دارد. در ايران بعضي از اين کارتريج‌ها، به صورت دستي پر مي‌شود. بازدهي اين کارتريج‌ها در حدود 300 تا 800 صفحه است که طبق محاسبات انجام شده چاپ هر صفحه متن سياه و سفيد در حدود 1 تا 7 سنت و هر صفحه رنگي در حدود 6 تا 18 سنت هزينه در بردارد.
براي اين منظور تعدادي از کارخانه‌هاي سازنده، پيشنهادي در مورد افزايش حجم کارتريج دارند که به وسيله آن حجم بيشتري جوهر در اختيار کاربر قرار مي‌گيرد و با آن‌که قيمت کل کارتريج افزايش مي‌يابد، در کل نسبت به کارتريج اوليه در هر صفحه چاپ کاهش مي‌يابد. يکي ديگر از روش‌هاي کاهش قيمت چاپ در هر صفحه که توسط شرکت‌هاي canon ،‌Epson و HP انجام گرفته است، استفاده از کارتريج‌هاي مجزاي قرمز، آبي و زرد در چاپگر است که در صورت اتمام يکي از رنگ‌ها، به راحتي مي‌توانيد هر کدام از آن‌ها را تعويض يا شارژ نماييد که اين عامل باعث کاهش هزينه تعويض تمام کارتريج‌ها مي‌شود.
تعداد صفحاتي که توسط يک کارتريج يا تانر به وسيله چاپگر به چاپ مي‌رسد، به عواملي مانند جنس کاغذ که تأثير زيادي در جذب بيشتر جوهر دارد، حجم صفحاتي که توسط چاپگر به چاپ مي‌رسد، مقدار رنگ يا جوهري که در صفحه به کار مي‌رود (مثلاً در يک صفحه تمام مشکي حجم بسيار بالايي جوهر مشکي مصرف مي‌شود که اين عامل باعث خالي شدن جوهر مشکي با سرعت بيشتر مي‌شود بستگي دارد.)
5- امکانات جانبي چاپگر
پنجمين نکته‌اي که بايد در خريد چاپگر به آن توجه کرد، امکانات جانبي چاپگر است که باعث تسهيل استفاده از آن در کارهاي مختلف مي‌شود. تقريباً تمام چاپگرهاي جوهر افشان، داراي ويژگي يکساني مي‌باشند. مانند يک سيني کاغذ که مي‌تواند در حدود 100 تا 150 صفحه کاغذ را در خود نگهداري مي‌کند، برخورداري از يک حافظه براي ذخيره اطلاعات و امکاناتي از اين قبيل که به‌طور کلي در تمام چاپگرها وجود دارد. اما بعضي از سازندگان چاپگر، در چاپگرهاي خود امکانات جانبي ديگري قرارمي‌دهند تا باعث افزايش کارايي و سهولت استفاده از چاپگر شوند. مانند افزايش حجم جاگذاري کاغذ که بتوان تعداد بيشتري کاغذ را در آن جا داد که اين عامل در محيط‌هاي اداري نقش بسيار مهمي دارد و يا قراردادن يک رابط بي‌سيم شبکه‌‌802.11b براي ارتباط با کامپيوترها ديگر. همچنين افزايش ميزان حافظه چاپگر که باعث افزايش سرعت چاپ در تصاوير گرافيکي مي‌شود و سرعت انتقال اطلاعات به چاپگر را نيز افزايش مي‌دهد. چاپگرهاي ليزري نيز داراي امکانات و ويژگي‌هاي جالبي براي استفاده در محيط‌هاي حرفه‌اي هستند. مانند توانايي نگاهداري 200 تا 1500 صفحه در سيني نگاهدارنده خود که باعث افزايش سرعت چاپ و جلوگيري از تأمين کاغذ در زمان‌هاي کوتاه مي‌شود.
بيشتر پرينت‌هاي ليزري، دست کم داراي 8 مگابايت حافظه براي ذخيره اطلاعات مي‌باشند که شما مي‌توانيد براي افزايش کارايي اين مقدار حافظه را تا حدود 4 تا 5 برابر افزايش دهيد. البته بهتر است براي کارهاي اداري چاپگر خود را حداقل به 32 مگابايت حافظه مجهز کنيد تا سرعت انتقال اطلاعات شما به چاپگر افزايش يابد. آموزش تعميرات پرينتر
تعدادي از چاپگرهاي ليزري به همراه خود درايو هاردديسک دارند که به شما امکان مي‌دهند که بتوانيد فايل‌ها و عکس‌هاي شخصي موردنظر خود را در آن ذخيره کنيد و براي آن ‌ Password قرار دهيد که هر شخصي امکان دسترسي به آن را نداشته باشد.
تعدادي از چاپگرهاي جوهرافشان که قابليت چاپ عکس با دقت بالا را دارند، داراي امکانات جانبي جالبي مانند يک پورت‌ USB جداگانه براي اتصال سيستم به دوربين‌هاي ديجيتال، همچنين شکاف‌هاي حافظه براي اتصال به انواع مختلف حافظه و چاپ تصوير آن را دارند. در اين چاپگر براي سهولت کار يک مانيتور‌ LCD کوچک بر روي چاپگر قرار داده شده است که قبل از چاپ عکس، مي‌توانيد عکس موردنظر خود را در اين LCD مشاهده کنيد و بعد آن را براي چاپ بفرستيد که اين عامل باعث افزايش کارايي شما و همچنين امکان چاپ عکس بدون کامپيوتر را مي‌دهد. در ادامه بايد گفت که امروزه تعدادي از شرکت‌هاي سازنده، امکان چاپ سيستم بر روي‌‌CD و‌ DVD را در چاپگرهاي خود گنجانده که به کاربر امکان مي‌دهد که بتواند در کاربردهاي عمومي از اين چاپگر براي چاپ بر روي‌ CD استفاده کند.