سیستم های LCD

LCD هاي بر پايه صفحات براي ننمايشگر هايي مناسب هستند که مي خواهند اطلاعات يکساني را بارها نمايش دهند.ساعت ها و زمان سنج هاي مايکرو ويو در اين رده بندي قرار مي گيرند.با اينکه نوع شش گوشه الکترودها که قبلا به نمايش گذارده شد رايج ترين نوع مورد استفاده در اين دستگاه ها مي باشد,با اين حال هر نوع شکلي امکان پذير است.دو نوع اصلي از LCD ها موجود است:active matrix و passive matrix.در بخش هاي آينده با دو نوع آشنا مي شويد.

Passive matrix
LCD هاي passive matrix از نوع ساده اي از شبکه براي فراهم کردن شارژ براي يک پيکسل خص بر روي نمايشگر استفاده مي کنند. ساخت شبکه خود روندي مجزاست!اين روند با دو لايه شيشه اي به نام سفره(substrates) آغاز مي شود. يکي از سفره ها مسئول ستون ها وديگري مسئول سطر هايي است که از مواد هادي شفاف تشکيل شده اند.که کعکولا از جنس اکسيد اينديوم پوشيده شده با قلع است. سطر ها ستون ها به مدارات مجتمي متصل هستند که مشخص مي کند چه زمان ولتاژ بايد در يک سطر يا ستون خاص قرار گيرد.کريستال مايع در بين دو سفره قرار مي گيرد و لايه پلاريزه شده نيز به سطح خارجي هر يک ازسفره ها افزوده مي شود. براي روشن کردن يک پيکسل مدارات مجتمع ولتاژي در ستون صحيح يکي از سفره ها ارسال مي کنند ودر سفره ديگر ground در سطر صحيح فعال مي شود.
سطر وستون در پيکسل خاص همديگر را قطع مي کنند ودر نتيجه ولتاژ را عبور داده و کريستال مايع را در آن پيکسل باز

(untwist)مي کنند.
=========
سادگي
passive matrix زيباست اما معايب مهمي دارد چون زمان پاسخ آرام و کنترل ولتاژ نا دقيق.زمان اجراي LCD به توانايي آن در refresh کردن تصويري که نمايش مي دهد باز مي گردد.ساده ترين راه براي مشاهده رمان پاسخ آرام در LCD هاي passive matrix حرکت دادن اشاره گر موس از يک طرف صفحه نمايش به طرف ديگر آن است.در اين حالت شما ردي از موس را به دنبال اشاگر مشاهده مي کنيد.کنترل ولتاژ نا دقيق مانع از passive matrix در تاثير گذاري بر تنها يک پيکسل در هر زمان مي شود.هنگامي که ولتاژ اعمال مي شود تا يک پيکسل را باز کند,پيکسل هاي اطراف آن نيز تا اندازه اي باز مي شوند که باعث مي شوند تا تصوير ريشدار و با کنتراست پايين به نظر آيد.

Active Matrix
LCD هاي active matrix به ترانزيستورهاي لايه اي نازک (TFT)وابسته اند. اصولا TFT ها ترانزيستورها يا خازن هاي ريز هستند.آنها در يک ماتريس بر روي سفره شيشه اي گرد آمده اند.براي آدرس دهي يک پيکسل خاص ,سطر مناسب روشن شده,وآنگاه ولتاژ بر ستون صحيح اعمال مي گردد.از آنجايي که تمام سطر هاي ديگري که با با آن ستون در تماس هستند خاموشند,تنها خازني که در پيکسل مورد نظر قرار دارد ولتاژ را دريافت مي کند.خازن قادر به نگهداري ولتاژ تا دور refresh بعدي مي باشد.و اگر ما ميزان ولتاژ اعمال شده به کريستال را کنترل کنيم ,مي توانيم آن را به اندازه کافي باز کرده تا نور از آن عبور کند.
اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات مانيتور ارائه مي دهد.