رفع عیب کامپیوتر

آموزش تعمير کامپيوتر به قول معروف آپولا هوا کردن نيست اما بايد با مقداري آگاهي و توجه و مخطرات ممکنه باشد . در اين قسمت چند اصل عيب يابي که موجب صرفه جويي در وقت و هزينه شما مي­گردد توضيح داده شده است.

هميشه ايمن باشيد
هم شما و هم کامپيوترتان آسيب پذير هستيد. براي جلوگيري از وارد شدن شک الکتريکي از روشهاي پيشگيري مناسب استفاده کنيد. تنها خاموش کردن کامپيوتر کافي نيست بايد سيم آنرا هم از پريز بکشيد شک الکتريکي تنها به خودتان آسبي نمي­زند بلکه موجب صدمه رسيدن به کامپيوتر هم مي­شود . راه رفتن روي فرش موجب جمع شدن الکتريسيته در بدن مي­گردد و اگر شما با الکتريسيته ساکن بدنتان به سيتم دست بزنيد ممکن است مدارهاي سيستم دچار آسيب گردند.

نکته:کامپيوتر در مقابل ضربات ناگهاني و تکانهاي شديد مقاومت چنداني ندارد و اگر هنگام در آوردن قطعه ­اي مشکل داريد هرگز آن را گرم نکنيد و ضربه هم نزنيد بلکه با دقت و آرامش و با اشتفاده از ابزار مناسب اقدام به درآوردن قطعه نمايييد.

چگونه کيس کامپيوتر را به طور ايمن و صحيح باز کنيد؟
بسياري از مشکلات کامپيوتر نياز به باز کردن کيس ندارند ولي بعضا ديگر چاره­اي نيست ? ابتدا بايد ديد چه ابزاري لازم است پانل­هاي جلو و عقب را بايد ديد اما بهتر است اول پانل­هاي راست و چپ را آزمايش کرد چرا که پانل­هاي طرفين معمولا با اندکي فشار باز مي­شوند و بعضا هم با اندکي فشار به بدنه کيش (از طرف عقب بسته مي شوند. اگر مکانيزم باز شدن آشکار نبود مي­توانيد از کتا بچه کيس کمک بگيريد.
در اکثر کامپيوترها بايد شما چند تا پيچ باز کنيد تا بتوانيد کاور کيس را برداريد که معمولا اين پيچ­ها از پشت به بدنه کيس بسته شده­اند. پيچ گوشتي­هاي چهارسو براحتي اين کار را انجام مي­دهند. براي جلو گيري از وارد شدن شک الکتريکي به داخل کيس بهتر است از سيستم ارت استفاده کنيد شما بايد يک طرف سيم را به مچ دست و طرف ديگر آنرا به زمين وصل کنيد. اين سيم در مغازهاي الکتريکي موجود است.
قبل از باز کردن کيس تمامي سيمهائي که به هر نحوي به کيس متصل هستند بايد جدا شوند اين سيمها نه تنها شمال سيم برق بلکه شامل سيم تلفن ? ماوس و .... هم مي­باشند.
نکته:هنگامي که اقدام به باز کردن پيچي از کيس مي­کنيد مثلا مي­خواهيد هاردتان را در بياوريد پيچهاي باز شده را در مکاني مناسب قرار دهيد چرا که اين پيچها ي کوچولو هم مي­توانند با گم شدن نشان اوقات شما را تلخ کنند. يک ظرف کاغذي يا شيشه­اي و يا پيچيدن پيچ­ها به يک ورق باطله اين مسئله را حل مي­کند.

اوضاع را بدتر نکنيد
اگر براي فردا کارهاي زيادي داريد که بايد با کامپيوتر انجام دهيد ولي ظاهرا کامپيوتر تان تصميم گرفته کارتان را خراب کند آرام باشيد حل مشکل کامپيوتر لازم است از روي اصول باشد به صرت تصادفي کليک کردن کليدها و تغيير دادن تنظيمات نه نها مشکل را حل نمي­کند بلکه اوضاع را بدتر هم مي­کند. اگر احساس خستگي و کلافگي مي­کنيد کامپيوتر را رها کرده يک فنجان چاي خش طعم بخورديد اين مقاله را مطالعه کنيد و انگاه اقدام به حل مسئله نماييد.

پل هاي پشت سر را خراب نکنيد
تغييراتي را که مقدور نيستند روي کامپيوتر اعمال نکنيد . اگر مي­خواهيد درايوي جديد ايجاد کنيد ابتداء اطلاعات موجودتان را در محل امن ذخيره کنيد و سپس اقدام به اين کار نمائيد. همچنين هنگام تعويض فايل قديم با جديد فايل قديمي را حذف نکنيد. و فقط نام آنرا با اضافه کردن رقمي مثل و يا حرفي به آخر نامش تغيير دهيد که با اين کار شما هم فايل قديمي و هم فايل جديد را خواهيد داشت. هرگز قانون طلايي عيب­يابي ر فراموش نکنيد: از هر چيز ي فايل پشيبان تهيه کنيد اگر روزي متوجه شديد که يکي از فايل هاي مهم­تان ناپديد شده تعجب نکنيد چرا که اين کار چندان هم عجيب نيست پس حتما از فايلهاي مهم­تان پشتيبان داشته باشيد

چک ظاهري انجام دهيد
اغلب اوقات مشکلاتي کامپيوتر ناشي از موارد آشکار و ساده است. بعضا سيم برق قطع مي­شود . يا کابل مانيتور شل مي­گردد يا سي ­دي به صورت وارونه در داخل CD رم قرار مي­گيرد. پس بنابراين بهتر است قبل از اينکه وقت و انرژيتان را صرف پيدا کردن خطاهاي نهايي و يا تنظيمات پيچيده کنيد کارهاي زير را انجام دهيد
· آيا سيم برق وصل است؟ همه اتصالات را چک کنيد. اگر صفحه مانيتور تا سياه است دو طرف سر کابل را هم از طرف کيس هم از طرف مانيتور چک کنيد. اگر محافظ داريد ببينيد آيا محافظ داريد ببينيد آيا محافظتان روشن است يا نه بعضي وفتها افزايش ولتاژ برق موجب مي­شود فيوز و يا قطع کننده اتوماتيک ((circuit Breakers)) جريان برق راقطع کند.
· کامپيوتر تان را خاموش نموده و مجددا روشن کنيد. اين کار را براي مانتيور ? پرينتر? و ديگر لوازم­­تان هم انجام دهيد . اين کار شايد خنده دارد باشد ولي در کل خاموش و مجددا روشن کردن يک وسيله بعضا مشکل آنرا حل مي­کند.
· وجود CD و DVD و يا فلاپي را داخل درايور چک کنيد. چرا که ممکن است کامپيوتر دنبال فايلهايي بگردد ولي پيدا نکند.
· ببيندي چه چيزي تغيير يافته است ؟ معمولا مشکلات ناشي از تغييراتي است که خودمان اعمال مي کنيم آيا نرم افزار يا سخت افزاري را اخيرا اضافه نموده­ايد؟ آيا کامپيوتر را کرده­ايد؟ آيا اخيرا در حالي که سيستم روشن باشد قطعي برق داشته­ايد؟ بررسي اين مطلب کليد پيدا کردن مسئله است. اگر توانستيد کاري را که اخيرا انجام داده­ايد و فکر مي کنيد عامل خرابي سيستم شده است حذف کنيد. XP قابليتهايي از قبيل System Restore دارد که قادرند سيستم شما را به حالت قبل از خرابي برگردانند.