راهنمای خرید یک اسکنر مناسب‌

بر حسب نوع اسکن يک سند، اسکنرها به انواع مختلفي تقسيم مي شوند. اسکنرهاي Flatbed يا مسطح، متداول‌ترين اسکنر براي کاربرد خانگي هستند. حال اگر اين انتخاب براي خريد يک قطعه الکترونيکي باشد نياز به داشتن اطلاعات کافي به يک امر لازم و بايد تبديل مي‌شود چرا که فناوري‌هاي جديد در قالب پارامترها و خصوصيات گنجانده مي‌شوند و تفاوت مدل هر قطعه در همين تکنولوژي‌هاي به‌کار رفته در آنان است.

اسکنر نيز يکي از همين قطعات است که همزمان با گسترش کاربرد و نقش آن در زندگي ديجيتال، به پيچيدگي‌ها و تکنولوژي‌هاي آن افزوده مي‌شود. زماني شما فقط مي‌توانستيد اسکنرها را در يک سازمان يا نهاد بزرگ دولتي بيابيد اما اکنون با فراگير شدن ابزارهاي ديجيتال، نقش اسکنر از مفهوم يک قطعه جانبي کامپيوتر فراتر رفته و به يک ابزار حياتي براي ادارات کوچک و کاربران خانگي تبديل شده است. چه نوع اسکنري بخريم؟ يک اسکنر مناسب چه خصوصياتي دارد؟ کدام مدل اسکنر متناسب با نيازهاي ما است؟آموزش تعمير ماشينهاي اداري

و سوالاتي مشابه اين‌ها ذهن هر خريدار اسکنر را در اولين گام به خود مشغول مي‌کند و در مرحله بعد با ديدن ليستي از توضيحات فني هر اسکنر بيشتر سردرگم خواهد بود. نوشتار پيش‌رو با هدف کمک به دوستاني که قصد خريد يک اسکنر مناسب با نياز خود دارند، نوشته شده و سعي بر اين بوده است که اطلاعات لازم و کافي را در اختيار خوانندگان عزيز قرار دهد.

بر حسب نوع اسکن يک سند، اسکنرها به انواع مختلفي تقسيم مي شوند. اسکنرهاي Flatbed يا مسطح، متداول‌ترين اسکنر براي کاربرد خانگي هستند. در اين نوع اسکنرها، ناحيه اسکن شامل يک صفحه تخت خواهد بود که سند بر روي آن قرار مي‌گيرد. اين نوع از اسکنرها به خاطر راحتي در استفاده و تکنولوژي استفاده شده در هد اسکن آن‌ها، بيشترين مصرف‌کننده را دارند. جز اسکنرهاي مسطح، اسکنرهاي Sheetbed و اسکنرهاي استوانه‌اي نيز در بازار موجود هستند. در اسکنرهاي Sheetbed هد اسکن ثابت بوده و سند براي اسکن حرکت داده مي‌شود؛ مانند يک پرينتر. اسکنرهاي استوانه‌اي داراي کيفيت و دقت تفکيک‌پذيري بالايي هستند و براي اسکن نقشه و چاپ استفاده مي‌شوند.

دقت وضوح تصوير
يکي از مهم‌ترين پارامترهاي دخيل در خريد اسکنر، دقت وضوح تصوير و لامپ تصوير اسکنر خواهد بود. واحد (DPI(Dot Per Inch يا " نقطه در اينچ " براي اين منظور استفاده مي‌شود.

براي اسکن يک تصوير معمولي (?*? يا ?*?) دقت ???نقطه در اينچ کافي خواهد بود. براي اسکن متون و استفاده در نرم‌افزارهاي (Optical character recognition (CR دقت DPI??? مناسب است و براي اسکن تصاوير براي چاپ يا بزرگ‌نمايي، نياز به دقت ???? تا ???? خواهد بود. بنابراين يک اسکنر با وضوح تصوير ??? * ???? يا ????*???? مناسب خواهد بود.

Tranparency
اگر قصد اسکن اسلايد يا فيلم را داريد، اسکنر شما بايد به يک آداپتور Tranparency مجهز باشد. اين آداپتور ممکن است بر روي خود اسکنر نصب شده باشد يا به صورت يک وسيله جانبي به اسکنر اضافه شود. برخي شرکت‌ها مانند Epson از يک آداپتور Tranparency براي اسکن نگاتيو و عکس‌هاي دوربين استفاده مي‌کنند که مي‌تواند براي کارکردهاي خانگي و کوچک مناسب باشد.

ADF يا تغذيه کننده اتوماتيک سند
ممکن است که شما تعداد زيادي سند براي اسکن داشته باشيد. (Automatic document feeder (ADF يک قطعه براي تغذيه اتوماتيک اسکنر است که به صورت خودکار سند را به اسکنر تحويل مي‌دهد. بعضي از مدل‌هاي اسکنر از اين ويژگي برخوردارند و در نتيجه براي اسکن اسناد در حجم بالا و سايز نامناسب مشکل نخواهيد داشت. حداکثر سندي که يک ADF مي‌پذيريد نيز بايد مدنظر قرار گرفته شود.
منبع:افتابير