راهنمای خرید چاپگر

پرينتر ها بدون در نظر گرفتن ديجيتالي شدن زندگي ها، همچنان جايگاه خود را در خانه ها، اداره ها، کارگاه مدارس، نقشه ها و تصاوير حفظ کرده اند. در اين مقاله به بررسي سه نوع از پرينتر ها از جمله inkjet (جوهرافشان) ، snapshot و ليزري ها مي پردازيم.
تکنولوژي هاي چاپي مهم موجود يعني جوهرافشان ها، ليزري ها يا LEDها همگي قابليت گرفتن پرينت هاي مناسب از اسناد را دارند اما در اين ميان اختلاف هاي جزيي باقي مي ماند.
پرينتر هاي جوهرافشان در چاپ کردن عکس ها در سايز هاي متفاوت برتري دارند و زماني که با کاغذ مناسب استفاده شوند نتايج بهتري را ارايه مي دهند.آموزش تعميرات پرينتر
پرينتر هاي LED يا ليزري هر دو در مقابل حجم گسترده اي از کاغذ ها تاب و توان خوبي از خود نشان مي دهند، اما در رنگ آميزي دقيق در تصاوير و اسناد با مشکلاتي مواجه مي شوند.
پرينتر هاي Snapshot که از تکنولوژي Dye Sublimation (فناوري تصعيد جوهر) يا جوهرافشان بهره برده اند، به چاپ تصاوير در سايز هاي ويژه محدود هستند.

? جوهرافشان هاي تطبيق پذيري:
امروزه کاربران ادره ها را کوچک و منازل که حجم سبکي از صفحات را پرينت مي گيرند از ويژگي تطبيق پذيري و چند منظوره بودن پرينتر ها بهره مي برند. در حالي که مدل هاي قديمي تر خيلي کند هستند و به رغم اينکه بسياري از مدل هاي جديد با سرعت بالا وارد بازار شده اند اما هنوز در منازل مورد استفاده قرار مي گيرند.
براي داشتن پرينت هاي باکيفيت تر کاربر بايد روي جنس کاغذها نيز سرمايه گذاري کند، کاربر مي تواند با خريدن مدل هايي که داراي 2 مخزن کاغذ هستند، تعداد دفعات تعويض کاغذ را نيز کاهش دهد.
در گذشته تقريبا تمامي پرينتر هاي جوهرافشان داراي ويژگي هاي يکسان از جمله يک مخزن کاغذ 100 تا 150تايي و حافظه موقت ناچيز بودند و هيچ گزينه اي مربوط به شبکه در آن ها پيدا نمي شد.
اين روز ها جوهرافشان ها ويژگي هاي گسترده اي از جمله صفحه نمايش هاي بزرگ يا لمسي، قابليت هاي بلوتوث، بي سيم و گزينه هايي براي اداره و کنترل کاغذ ها دارند. از طرفي توليد کنندگان نيز در صدد ارايه کارتريج هاي ارزان تر با بازده بيشتر، مخزن کاغذ هاي انتخابي، حافظه هاي قابل توسعه و افزودن ويژگي هايي در محيط شبکه هستند تا بتوانند براي رقابت در اين عرصه با ديگر توليد کنندگان باقي بمانند.

? جوهر عامل تعيين کننده قيمت جوهرافشان ها:
قيمت واقعي پرينتر هاي جوهرافشان در لواي جوهر تعويضي قرار دارد. بسياري از پرينتر هاي ارزان تر يا خانگي و دانش آموزي داراي کارتريج جوهر هاي کم ظرفيتي هستند که زود تر از آنچه فکرش را بکنيد تمام مي شوند و قيمت کارتريج آن ها تقريبا با قيمت خود پرينتر برابر است و اصلا به صرفه نيستند.
کارتريج هاي سه رنگي که براي ساخت يک رنگ، رنگ هاي زرد، قرمز و آبي را با يکديگر ترکيب مي کنند نيز گزينه مناسبي نيستند، زيرا اگر يکي از رنگ ها تمام شود شما مجبوريد رنگ هاي ديگر را نيز شارژ کنيد. بهترين گزينه مي تواند انتخاب پرينتري باشد که براي هر رنگ، يک کارتريج جداگانه دارد يا کارتريج هاي آن داراي ظرفيت بالايي باشند.

از ديگر عواملي که هنگام خريد يک پرينتر جوهرافشان بايد به ياد داشته باشيد حداکثر کيفيت دستگاه پرينتر است. کيفيت يعني تعداد نقطه ها يا پيکسل هايي که به طور افقي و عمودي روي صفحه قرار مي گيرند. تعداد نقطه هاي بيشتر جزئيات بيشتري را نمايش مي دهند و به صورت عمومي کيفيت نمايش پرينتر هاي جوهرافشان 4800×1200 پيکسل است. برخي پرينتر ها نيز با استفاده از نرم افزار هايي در تصوير دخل و تصرف مي کنند تا با کيفيت بهتري چاپ شوند. اما در مجموع بهترين راه براي تشخيص کيفيت چاپ پرينتر هاي جوهرافشان چشمان خود شماست، به جاي نگاه کردن به اعداد و ارقام نوشته شده در دفترچه راهنما به نمونه چاپ شده آن دقت کنيد. عامل مهم ديگر در خريد پرينتر جوهرافشان مخزن کاغذ است اگر مي خواهيد يک پرينتر را با چند کامپيوتر به اشتراک بگذاريد، حتما در پي خريدن پرينتر هايي با ظرفيت بالا براي کاغذ آن باشيد تا مجبور نشويد خيلي زود در مخزن کاغذ قرار دهيد.

? سرعت عامل افتخار ليزري هاي رنگي:
اگر به واسطه شغل خود مجبوريد متن هاي زياد مانند نامه و اسناد تجاري که داراي گرافيک رنگي هستند را چاپ کنيد يک پرينتر ليزري رنگي گزينه مناسبي خواهد بود.
امروزه مدل هاي Color به استاندارد علمي کاربردي براي پرينتر هاي ليزري تبديل شده اند. پرينتر هاي ليزري تک رنگ نيز به سرعت بالا معروفند و اسناد زيبا و چاپ هاي با کيفيت را با مبلغ ناچيزي توليد مي کنند.

بيشتر پرينتر هاي ليزري رنگي براي چاپ کردن بروشور ها، کارت هاي دعوت و تبريک و... استفاده مي شوند. تقريبا تمامي مدل ها به شما امکان مي دهند تا از کاغذ هاي براق استفاده کنيد اما با اين حال هنوز هم در مقايسه با پرينتر هاي جوهرافشان با کمبود دقت در رنگ و کيفيت چاپ مواجه هستند و از اين نظر در ميدان رقابت با جوهرافشان ها ضعيف به نظر مي رسند.
از آنجا که پرينتر هاي تک رنگ و رنگي در کيفيت چاپ متون خوب عمل مي کنند عامل عمده ديگري مانند گستره ويژگي ها مبناي تمايز اين دو پرينتر مي شود. ليزري هاي رنگي 150 تا 1100 برگ کاغذ را در مخزن خود نگهداري مي کنند و حتي کاربر مي تواند با افزودن مخزن هاي ديگر اين عدد را به 3150 برگ برساند.
بيشتر ليزري هاي کيفيت بالا 128 مگابايت رم دارند و همچنين داراي گزينه گسترش تا 1 گيگابايت و قابليت انجام وظايف چاپي پيچيده هستند. همچنين آن ها قابليت پشتيباني از شبکه Built in را دارند، براي مثال Wi Fi امکان مديريت کنترلي بيشتري را به کاربر مي دهد.
پرينتر هاي ليزري هارددرايو هاي انتخابي را ارايه مي دهند تا کاربر بتواند وظايف پيچيده را ذخيره يا براي تعدادي از پرينت هاي موردنظر رمز گذاري کند. برخي از مدل هاي ليزري اخير نيز داراي قابليت پرينت گرفتن مستقيم از يک فلش USB را دارند.

? پرينتر هاي Snapshot فقط يک کار را خوب انجام مي دهند:
کندترين پرينتر از ميان سه مدل پرينتر مذکور Snapshotها هستند. آن ها براي چاپ تصاوير طراحي شده اند و به طور معمول ارزان قيمت هستند. اين پرينترها به کاربر امکان مي دهند تا به جاي کامپيوتر به طور مستقيم از خود پرينتر تصوير را چاپ کنند.
حتي برخي از آن ها داراي بسته هاي باتري انتخابي براي حمل اين نوع پرينتر ها در مهماني ها و گردش ها نيز هستند. تمامي مدل هاي پرينتر هاي Snapshot روي کاغذ هاي 5 در 7 اينچي يا حالت پانوراما پرينت مي گيرند. در مقايسه با پرينتر هاي جوهرافشان و ليزري قيمت چاپ هر عکس به نسبت گران است، اما کاربر هزينه راحتي و آسايش چاپ با اين پرينتر ها را مي پردازد.

تمام پرينتر هاي Snapshot نقاط مشترکي دارند، تمامي آن ها داراي يک مخزن کاغذ منفرد هستند که قابليت نگهداري 20 برگ کاغذ چاپ را دارند. يک LCD رنگي براي انتخاب عکس ها و گاهي براي افزودن افکت ها روي تمام پرينتر هاي Snapshot به چشم مي خورد. بيشتر آن ها نيز داراي شکاف هاي کارت مديا براي چاپ کردن بدون نياز به کامپيوتر هستند، به طوري که اگر نياز به پرينت گرفتن از اسنادي به غير از عکس داريد بهتر است به فکر پرينتر هاي جوهرافشان يا ليزري باشيد و از فکر Snapshotها بيرون بياييد.
قيمت متوسط پرينتر هاي Snapshot از 99 دلار آغاز مي شود، به طور معمول قيمت اين نوع پرينتر ها نشانه کارآيي آن هاست. براي نمونه برخي پرينتر ها چند گزينه براي ويرايش تصوير دارند يا جوابگوي چند سايز کاغذ هستند، به عبارت ديگر قيمت نمي تواند سرعت پرينتر را تعيين و تضمين کند.
بيشتر پرينتر هاي snapshot از روش هاي به کار رفته در جوهرافشان ها و تعدادي نيز از تکنولوژي Dye sublimation (تصعيد جوهر) استفاده مي کنند
منبع: سرزمين دانلود