آموزش تعمیر گوشی همراه

سیستم موبایل ایران GSM است که با فرکانس 900 مگا هرتز کار میکند .
سیستم GSM ایران از فرکانس 890 مگا هرتز تا 960 مگا هرتز را در بر می گیرد.که از فرکانس 890 تا 915 را TX یا فرکانس ارسال و از فرکانس 935 تا 960 مگا هرتز را RX یا فرکانس در یافت می گویند که هر گوشی دارای یک فرکانس RX و TX مربوط به خود بوده که این اطلاعات در سیمکارت وجود داردو مخابرات گوشی شما را از این دو فرکانس که مخابرات به شما می دهد می شناسد.

سیستم GSM دارای 3 بخش برای برقراری یک تماس است.
1 ) MS که شامل 2 بخش سیمکارت و گوشی است.هر گوشی دارای شماره سریال مربوط به خود می باشد و از روی همین شماره سریال مخابرات می تواند گوشی سرقتی را ردیابی کند.
2) BSS که شامل BTS که ایستگاه رادیویی ثابت یا همان دکل های موبایل می باشد که وظیفه در یافت و ارسال امواج موبایل را دارد.BSC که مرکز مدیریت بوده و کار کنترل بر روی قسمت BTS ها را دارد و هر BSC بر روی 5 BTS کنترل دارد.
3) MSS که کار سویچینگ و بر قراری ارتباط را بر عهده دارد.و شامل HLR .EIR VLR می باشدکه مراحل برقراری ارتباط نهایی می باشند.
HLR اطلاعات سیمکارت شما را خوانده EIR اطلاعات گوشی را و سپس VLR که بخش مهمانپذیر می باشد بعد از تایید اگر اتاق خالی مانند کابین های تلفن راه دور که اگر کابینی خالی وجود داشته باشد شما می توانید از تلفن ان استفاده نمایید شما را با مشترک مورد منظر وصل می نمایید.
پس هر چقدر دکل آنتن هم افزایش دهند اگر VLR یا بخش مهمانپذیر به اندازه کافی وجود نداشته باشد قویترین موبایل از نظر انتندهی کارایی نداشته و با پیغام مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد مواجه خواهید شد.

هر گوشی شامل 3 بخش زیر می باشد.

1) CPU بخش دیجیتال
2) AF بخش صوتی
3) RF بخش رادیویی

cpu شامل ROM.RAM.E2PROM.CPU.FLASH و....

بخش صوتی شامل اسپیکر یا بلندگو و میکروفون و...

بخش رادیویی شامل آنتن.فیلتر ها . پی اف.ار اس پی و....

FLASH در بعضی از گوشی ها بصورت یکپارچه و در بعضی بصورت مجزا وجود دارد که شامل...
ROM که حافظه فقط خواندنی و دارای اطلاعات مر بوط به راه اندازی و BOOT می باشد.
RAM که حافظه قابل دسترسی توسط کار بر است که می تواند اطلاعات را ذخیره یا بازیابی نماید.
E2PROM دارای اطلاعات شماره سریال گوشی.اطلاعات شبکه و قفلهای گوشی می باشد و در 2 نوع 64KB و 32KB وجود داردکه در مدل 32 اگر از برد خارج شود برد خاموش می شود ولی در نوع 64 SPLOCK یا قفل به وجود می اید.
E2PROM هشت پایه و مشخصه آن 24 و 25 می باشد و پسوند فایل های ان UST و CT است.

قسمت رادیویی از 2 بخش فرستنده و گیرنده تشکیل شده که با مدولاسیون FM کار می کندو علت استفاده از مدولاسیون اف ام کوچکی آنتن و کیفیت صوتی بالا می باشد.
در بخش فرستنده صوتی اولین بخش میکروفون و اخرینبخش قبل از انتن دوبلکسر می باشد.
در قسمت گیرندگی صوتی اولین نقطه بعد از آنتن دوبلکسر و اخرین نقطه بلندگو است.