آموزش اینترنت اکسپلورر به زبان ساده و مبتدی

آموزش تعميرات کامپيوتر - در مقوله آموزش اينترنت شايد ساده ترين مبحث، آموزش کار با نرم افزار اينترنت اکسپلورر باشد، چرا که اين مرورگر ابتدايي ترين مرورگر اينترنت است که در تمامي نسخه هاي ويندوز وجود دارد و کاربران نيازي به نصب کردن آن به صورت جداگانه از ويندوز ندارند و از همين رو آموزش اينترنت اکسپلورر را به صورت کاملا ساده و مبتدي و البته مثل هميشه تصويري تقديم حضورتان ميکنيم.

ابتدا نرم افزار اينترنت اکسپلورر را باز کنيد تا بتوانيم قسمت هاي مختلف آن را باهم بشناسيم، براي باز کردن اينترنت اکسپلورر کافيست روي آيکون آن که يک e آبي رنگ ميباشد دوبار کليک کنيد. مطابق شکل زير اين آيکون ميتواند در صفحه اصلي، منوي استارت و يا نوار وضعيت ويندوز وجود داشته باشد.

حالا نرم افزار مرورگر اينترنت اکسپلورر را در مقابلتان ميبينيد، در شکل زير قسمت هاي مختلف اين نرم افزار مشخص شده است که در ادامه با هر بخش بيشتر آشنا مي شيم.

شماره ? – اين قسمت Adress bar يا نوار آدرس مرورگر است، اگر آدرسي سايت خاصي را که ميخواهيد ببينيد، ميدانيد کافيست آن را در اين قسمت تايپ کرده و روي صفحه کليد ( کيبورد ) Enter را بزنيد ولي اگر آدرس سايت مورد نظر را نميدانيد www.google.com را تايپ کنيد تا بتوانيد به زبان فارسي دنبال سايت مورد نظرتان بگرديد.

شماره ? – کليد Refresh براي مواقعي استفاده ميشود که مرورگر، سايت وارد شده را باز نکرده است، يا سايت ناقص باز شده است، يا ميخواهيد تغييراتي را در سايت ببينيد، روي آن کليک کنيد تا سايت مجددا از ابتدا بارگذاري شود.

شماره ? – بعضي وقت ها آدرس سايتي را وارد ميکنيد ولي قبل از باز شدن آن منصرف ميشويد، يا ممکن است مرورگر بخواهد به طور اتوماتيک سايتي را باز کند و شما نميخواهيد اين اتفاق بيافتد، در اين موارد کليد ضربدر را کليک کنيد.

شماره ? – با زدن اين کليد پنجره پيش رو Minimize ميشود، يعني بسته نميشود ولي به حالت آماده کار به نوار وضعيت پايين ويندوز ( کنار کليد استارت ) منتقل ميشود.

شماره ? – در اين قسمت يا مثل شکل بالا يک مربع را ميبينيد و يا شکل دو عدد مربع داخل هم را، با کليک کردن روي آن، پنجره پيش رو تغيير اندازه ميدهد، پس اگر ميخواهيد پنجره مرورگر را به اندازه تمام صفحه بزرگ کنيد يا آن را کوچک کنيد روي اين آيکون کليک کنيد.

شماره ? – اين آيکون صربدر براي بستن پنجره مرورگر است، ممکن است شما در يک پنجره مرورگر و در تب هاي جداگانه سايت هاي مختلفي را باز کرده باشيد، مراقب باشيد چرا که با کليک روي اين ضربدر تمام سايت هاي باز شده بسته مي شوند نه تنها سايتي که پيش رويتان است، پس براي بستن کامل نرم افزار مرورگر اينترنت روي ضربدر کليک کنيد. ( سه شماره ?-?-? در تمام پنجره هاي قسمت هاي مختلف ويندوز کار مشابهي را انجام ميدهند )

شماره ? – اين قسمت Menu Bar يا نوار برنامه ها نام دارد، با استفاده از گزينه هاي موجود در اين نوار ميتوانيد سايتي را ذخيره کنيد، صفحه را پرينت کنيد، تنظيماتي را انجام دهيد، نحوه نمايش سايت ها را تغيير دهيد و … در پست هاي آينده در مورد اين امکانات مفصل صحبت خواهيم کرد.

شماره ? – اين کليد New Tab نام دارد و براي باز کردن زبانه جديد داخل همين پنجره مرورگر استفاده ميشود، با اين کليد زماني که سايت گوگل را باز کرده ايد بدون اين که آن را ببنديد ميتوانيد سايتي ديگر را در زبانه اي جديد باز کنيد و با کليک کردن روي زبانه ها بين سايت هاي مختلف به دنبال مطالب مورد نظرتان باشيد.

شماره ? – اگر در قسمت هاي خالي نوار منو يا نوار علاقه مندي ها راست کليک کنيد منويي برايتان باز ميشود که به وسيله آن ميتوانيد تعيين کنيد کدام نوارها برايتان نمايش داده شوند و کدام ها نه، مثلا ميتوانيد تعيين کنيد که نوار منو برايتان نمايش داده نشود يا مثلا نوار علاقه مندي ها نمايش داده شود.

شماره ?? – نوار ابزار، تقريبا همان کارهايي که در نوار منو انجام ميشد را ميتوانيد با ميانبرهايي در اين نوار انجام دهيد، مثلا به جاي اين که در نوار منو ابتدا روي file و بعد از آن روي print کليک کنيد تا صفحه اي از يک سايت چاپ شود ميتوانيد روي آيکون پرينتر در نوار ابزار کليک کنيد.

شماره ?? – جستجو گر مرورگر: در حالت معمول لازم است وارد سايت گوگل، ياهو و يا بينگ شويد و سپس با تايپ مطلبي که دنبال آن هستيد در کادر جستجوي آن سايت ها به جستجو در اينترنت بگرديد، اما در قسمت جستجوي مرورگر ميتوانيد مطلب مورد نظر را تايپ کنيد و سپس روي ذره بين کليک کنيد تا جستجو سريعا آغاز شود.

شماره ?? – علاقه مندي ها، با کليک کردن روي آيکون ستاره ميتوانيد يک سايت را به علاقه مندي هاي خود بيافزاييد، به اين ترتيب هر زمان که روي ستاره کليک کنيد ميتوانيد لينک سايت هاي مورد علاقه خود را ببينيد.
منبع: اموزش کامپيوتر