آشنایی با مولتی متر دیجیتالی

نحوه ي استفاده از مولتي متر در مدار:
?- براي استفاده از ولت متر در مدار، بايد آن را به صورت موازي به مدار متصل کنيم. مقاومت دروني ولت متر بسيار زياد است و تقريباً هيچ جرياني را از خود عبور نمي دهد.
?- براي استفاده از آمپر متر نيز در مدار، بايد آن را به صورت سري در مدار متصل کنيم. مقاومت دروني آمپر متر بسيار ناچيز و قابل صرف نظر کردن است.
به شکل نگاه کنيد.

دستگاه هاي اندازه گيري ديجيتالي مقادير اندازه گيري شده را به صورت رقم يا ارقام روي صفحه نمايش (Display) نشان مي‌دهند و معمولا واحد کميت اندازه گيري شده مانند ولت، آمپر، ميلي آمپر، درجه سانتيگراد و غيره را نيز به طريق مناسبي نمايش مي‌دهند. از جمله دستگاه هاي اندازه گيري مي‌توان به ولت متر، دورشمارها، حرارت سنج و مولتي متر اشاره نمود.‌
مهم ترين مزيت دستگاه هاي ديجيتالي، دقت کار بالاي آن ها و همچنين ساده تر بودن کار با آن ها مي باشد.

طرز کار مولتي متر ديجيتالي:
با دستگاه مولتي متر همگي در درس حرفه و فن دوره ي راهنمايي آشنا شده ايم، پس بدون مقدمه نحوه ي کار با اين دستگاه رو ارايه مي کنيم.
يکي از قسمت هاي اصلي يک مولتي متر، ولت مترDC آن مي باشد. اساس کار يک ولت متر DC ديجيتالي بر مبناي مقايسه است. يعني ولتاژ اعمال شده به ولت متر ، با يک ولتاژ مرجع (معمولا ??? ميلي ولت و در بعضي از مولتي مترها، در ولناژ AC ، يک ولت) مقايسه مي‌شود و نتيجه مقايسه به کمک مدارات الکترونيکي و ديجيتالي به صورت ارقام که مبين مقدار ولتاژ DC اعمالي به ولت متر است، روي صفحه نمايش آن ظاهر مي‌گردد. آموزش تعميرات بردهاي الکترونيکي
در شماي کلي اين دستگاه يک صفحه مدرج به همراه يک selector مشاهده مي کنيد. همانطور که از اسم آن مشهود است اين دستگاه براي اندازگيري کميت هايي مانند اختلاف پتانيسل- مقاومت- جريان طراحي گرديده.
لازم به تذکر است روي دسته سلکتور نشانگري مو جود است که تعيين کننده دامنه کاري در اندازگيري هاي شما مي باشد. يعني نشان مي دهد ولتاژي که شما قصد اندازه گيري آنرا داريد در چه حدودي قرار دارد.
مثلاً بين ??-??? ولت است يا بين ?-?? ولت يا ….
اين حدود ولتاژ را بايد خود شما با توجه به ولتاژ منبع تغذيه و مدارها به صورت حدودي بدانيد. (اين تنظيم دامنه براي مقاومت و جريان هم بايد انجام شود.)
مولتي متر هاي امروزي قادر به اندازه گيري ولتاژ ها از چند صد ميلي ولت تا ???? ولت به صورت خودکار هستند و نيازي نيست شما حدود را بدانيد و تنظيم کنيد، فقط کافيست شما نشانگر را بر روي قسمت ولتاژ قرار دهيد. اگر ولتاژ AC بود(مثل برق شهري) بر روي قسمت AC قرار داده و اگر DC بود، بروي قسمت DC قرار مي دهيم. اگر هم قصد اندازه گيري مقاومت يا جريان را هم داشتيم، بايد نشانگر را بچرخانيم و روي بخش مربوطه قرار دهيم. به اين نوع مولتي مترها که به صورت خودکار تنظيم مي شوند مولتي رنج يا آُتو رنج ميگويند.
اين دستگاه نيز مانند هر سيستم ديگري داراي دو ترمينال – و + مي باشد. براي استفاده صحيح از دستگاه بايستي سيم مشکي را به ترمينال منفي و سيم قرمز را به ترمينال مثبت متصل کنيد. حال دکمه Power دستگاه را زده و هر نوع اندازگيري را مي توانيد شروع کنيد. دقت کنيد که معمولاً مولتي مترها ? پايانه ي قرمز يا + دارند که شما بايد با توجه به توضيحات اختصاري ِ زير آنها پايانه ي مناسب را انتخاب کنيد. مثلاً براي اندازه گيري جريان هاي بيش از چند دهم آمپر بايد سيم قرمز را در پايانه ي ديگري قرار دهيم.